Jak obniżyć koszty i poprawić poziom obsługi klienta, czyli dlaczego warto rozmawiać o jakości kodów kreskowych

Jak obniżyć koszty i poprawić poziom obsługi klienta, czyli dlaczego warto rozmawiać o jakości kodów kreskowych

19/07/2013
|

Weryfikacja cen, sprawdzanie pochodzenia produktów, korzystanie z elektronicznych list zakupowych, gazetek czy w końcu porównywanie cen w sklepach stacjonarnych i internetowych stały się dla wielu konsumentów codzienną praktyką. Wszystkie te czynności mogą być wspierane poprzez skanowanie kodów kreskowych umieszczonych na produktach i pozwalają oszczędzać czas oraz kupować taniej.

Skoro rola tego nośnika jest tak ważna, jak to się dzieje, że wciąż na rynku pojawiają się setki błędnie zaprojektowanych i nieczytelnych kodów? Jak wynika z raportów otrzymywanych przez GS1 Polska od największych sieci handlowych, ponad 100 tys. oferowanych przez nie produktów wykazało okresowe problemy z czytelnością kodów w punktach kasowych.

W praktyce te nieczytelne kody powodują:

  • wydłużenie czasu obsługi przy punktach kasowych,
  • rezygnację klientów z zakupów (odkładanie produktów z błędnymi kodami lub bez kodów),
  • podniesienie kosztów operacyjnych związanych z dodatkowym etykietowaniem produktów źle oznaczonych,
  • brak możliwości skutecznego wykorzystania technologii ADC do weryfikacji cen, obsługi procesów magazynowych, inwentaryzacji, czy skanowania kodów telefonami komórkowymi.

„Ta liczba przemawiać może jeszcze mocniej, gdy uświadomimy sobie, że w skali sprzedawanych produktów może to oznaczać konieczność wprowadzenia ręcznie na kasach nawet 150 tys. kodów tygodniowo. Jedna z sieci policzyła, iż traci w ten sposób na samej linii kas czas równy 10 etatom miesięcznie” – informuje Dominik Kupisz z Instytutu Logistyki i Magazynowania GS1 Polska, który jest koordynatorem Programu Poprawy Jakości Kodów Kreskowych.

Projekt adresowany jest głównie do sieci handlowych i pozwala w krótkim okresie ograniczyć straty powstałe w całym łańcuchu logistycznym, wynikające z błędnego oznakowania produktów kodami kreskowymi. Celem prowadzonego od prawie 5 lat programu jest budowa bliskiej współpracy między GS1 Polska, sieciami handlowymi i ich dostawcami w celu zapewnienia odpowiedniej jakości kodów kreskowych dzięki prowadzonym działaniom edukacyjnym, doradztwu, a przede wszystkim bieżącym kontrolom w sklepach.

W 2012 r. poziom błędnie oznakowanych produktów wprowadzonych do obrotu został oszacowany na poziomie 3,6%, podczas gdy w roku 2011 wynosił 4,7%. Prowadzone w laboratorium Instytutu Logistyki i Magazynowania prace wskazują, iż najczęściej popełniane błędy w projektach to przede wszystkim:

  • zbyt małe marginesy wokół kodu,
  • stosowanie kodów o współczynniku powiększenia mniejszym niż 80%,
  • błędy drukarskie np. w grubości kresek bądź spacji,
  • niepoprawna lokalizacji kodu,
  • zniszczenia mechaniczne.

„Co roku naszymi działaniami obejmujemy ponad 650 firm. Doradztwo techniczne, szkolenia o charakterze otwartym lub zamkniętym są coraz częstszą formą zdobywania przez uczestników GS1 kompetencji w zakresie prawidłowego znakowania produktów” – dodaje Dominik Kupisz.

Niestety, wydaje się, że znaczne grono firm wciąż nie docenia wagi problemów i kosztów, które generują niepoprawnie oznakowane przez nich produkty.

„Firmy płacą za projekty swoich opakowań, wydruk etykiet czy ich umieszczanie na produktach, ale ze względu na ich niedostateczną jakość tracą zaufanie odbiorców, a co za tym idzie zyski ze sprzedaży” – tłumaczy Paweł Kaźmierczak z poznańskiego instytutu.

Należy pamiętać o tym, że są już w Polsce sieci handlowe, które odmawiają przyjęcia dostaw z błędnie oznakowanymi produktami, lub te, które w obliczu możliwych strat czy rygorystycznie określanych norm efektywności pracy kasjerów decydują się na stosowanie kar finansowych zapisanych w umowach handlowych. Warto również dodać, iż zachowanie odpowiednich norm w tym zakresie może poprawić pozycję firmy w negocjacjach z sieciami handlowymi, a przyszłym klientom zapewni odpowiedni komfort zakupów.

Instytut Logistyki i Magazynowania (ILiM) GS1 Polska
ILiM realizuje prace badawczo-rozwojowe i usługi doradcze podnoszące efektywność funkcjonowania przedsiębiorstw i całych łańcuchów dostaw. Odgrywa rolę organizacji krajowej GS1, wdrażającej do praktyki gospodarczej globalne standardy GS1, obejmujące m.in. kody kreskowe i elektroniczną wymianę danych. ILiM jest wykonawcą projektów rządowych związanych z rozwojem handlu elektronicznego w Polsce. Aktywnie działa w europejskiej przestrzeni badawczej, będąc koordynatorem i partnerem projektów z zakresu ICT i logistyki.