Autor:
|

O tym, że reaktywowana niedawno, znana na całym świecie polska marka może z powodzeniem na nowo święcić triumfy na rynku i po latach znów oferować unikatowe rozwiązania techniczne, świadczy najnowsza historia Tonsilu.

W zeszłym roku firma uhonorowana została prestiżowym tytułem „Symbol Tradycji i Nowoczesności 2015”, który przyznawany jest w ramach programu Symbol 2015. Jednocześnie producent konsekwentnie rozwija sieć sprzedaży, dzięki której wprowadzanie nowych modeli kolumn i głośników będzie znacznie bardziej skuteczne i proste. Tym bardziej, że Tonsil cały czas pracuje nad nowymi rozwiązaniami technicznymi.

Atuty głośników Altusa

O powrocie na rynek Tonsilu zaczęło być głośno w 2013 roku. Co interesujące, rok później podjęto decyzję o wskrzeszeniu innej, słynnej europejskiej marki z tego samego sektora rynku – Technicsa. Jak widać renomowani producenci, związani z tworzeniem wysokiej jakości sprzętu muzycznego, cały czas są w cenie. Jednocześnie, w 2014 roku na targach Audio Show Tonsil zaprezentował nowe prototypy zestawów głośnikowych Altus. Stały się one prawdziwym hitem tej imprezy. W tej chwili są sztandarowym produktem producenta z Wrześni. Nowe Altusy są w 100-procentach zaprojektowane i wykonane w Polsce. Ich maksymalna moc wynosi 380 W, a pasmo przenoszenia 28-25 000 Hz. Kolumny posiadają nowatorską konstrukcję, wzmocnioną wewnętrznym ożebrowaniem. Ich obudowa wykonana jest z grubościennej płyty MDF, o zwiększonej pojemności aż do ok. 100 litrów. Dodatkowo obudowa posiada zintegrowaną komorę balastową. Waga jednej kolumny to 50 kg.

Niezwykle istotnym atutem Altusa są nowe głośniki. W przypadku głośnika wysokotonowego zastosowano miękko zawieszoną, tytanową kopułkę. Umożliwia ona uzyskanie bardzo naturalnego brzmienia, bez żadnych podbarwień. Jednocześnie głośnik niskotonowy posiada nowatorską konstrukcję, w której wykorzystano cewkę o dużej amplitudzie, podwójny magnes ferrytowy oraz gumowe zawieszenie. Jedynie dający bardzo dobre brzmienie głośnik średniotonowy, pozostawiono w niezmienionej formie.

Nowe zestawy głośnikowe wyposażone zostały także w precyzyjnie strojone zwrotnice, wykonane na podzespołach m.in. firmy MŰNDORF. Altusy posiadają też zmienione okablowanie wykonane z najwyższej czystości miedzi beztlenowej.

Fot. Tonsil / Produkcja

Fot. Tonsil / Produkcja

Kolumny ZEUS dla rockmanów

W tej chwili w portfolio Tonsilu znajduje się kilkanaście różnego typu zestawów głośnikowych. Wśród nich wymienić należy Maestro S, przeznaczonego do pracy w systemach stereofonicznych, jak również w systemach kina domowego. W tym przypadku głośniki niskotonowe i średniotonowy posiadają membrany z włókna szklanego z zawieszeniami wykonanymi ze specjalnie dobranej mieszanki gumowej o dużym współczynniku tłumienia i odpowiedniej sztywności, natomiast głośnik wysokotonowy wyposażony jest w membranę kopułkową wykonaną z tkaniny, który dawać powinien efekt miękkiego, delikatnego brzmienia.

Nowy Tonsil Pulse dedykowany jest m.in. melomanom jazzu oraz muzyki klasycznej. Jak podkreśla producent posiada on „rewelacyjne zgranie fazowe, łagodnie filtrowanych głośników, skutkujące niesamowitą, głęboką sceną dźwiękową z precyzyjnym rysunkiem efektów przestrzennych.” Umożliwić to ma m.in. asymetryczne rozmieszczenie głośników wysokotonowych, pozwalające na dużą redukcję szkodliwych zjawisk dyfrakcyjnych. Miłośnikom mocnych, rockowych brzmień, a także pubom i dyskotekom oferowane są zestawy ZEUS, które mają duże możliwości dynamiczne wynikające m.in. z uwypuklenia krańców pasma akustycznego. Jednocześnie posiadają one wysoką obciążalność termiczną. Głośniki niskotonowe pokryte są farbą, która zmienia swój kolor w zależności od kąta patrzenia.

Jak feniks z popiołów

Istotnym elementem rozwoju Tonsilu na rynku jest zbudowanie sieci dystrybucji, opartej o autoryzowanych dealerów. Obecnie firma finalizuje tegoroczne prace, mające dać w efekcie wszystkim krajowym klientom właściwy dostęp i promocję zestawów głośnikowych producenta z Wrześni. Dzięki tym działaniom marka Tonsil, znów ma stać się jednym ze znaków firmowych polskiego przemysłu. Świadczy o tym fakt uhonorowania Tonsilu tytułem „Symbol Tradycji i Nowoczesności 2015”.

Jak słusznie zauważył artykuł „Marka, o której nie da się zapomnieć”, opublikowany w audiofilskim magazynie muzycznym „DJ World”: możemy śmiało napisać, że tak jak „maluch” zmotoryzował Polskę, tak Tonsil Polskę „udźwiękowił”. Istnieją przesłanki, by również w XXI wieku producent z Wrześni mógł swój sukces sprzed wielu lat powtórzyć.