Robisz oferty? Obserwuj Wrocław

|

We Wrocławiu o spektakularnych inwestycjach publicznych w nadchodzących latach można zapomnieć. Miasto musi złapać oddech po Euro 2012. Nie oznacza to wcale, że nic się na rynku nie będzie działo. W planach jest m.in. wybudowanie elektrociepłowni za 1,5 mld zł przez prywatnych inwestorów. Jedną z największych inwestycji trwających obecnie na terenie miasta jest przebudowa Wrocławskiego Węzła Wodnego (WWW). O tym, że trzeba to zrobić, mówiło się głośno od czasów, gdy miasto zostało zniszczone przez powódź w 1997 r.

Wrocławski Węzeł Wodny (ponad 2 mld zł)
Dziś wreszcie o ogromie prac modernizacyjnych można się przekonać na własne oczy, spacerując nad brzegiem rzek. Koryto rzeki ma być poszerzone na odcinku 11 km, w niektórych miejscach nawet o 30 m. Prace obejmują też modernizację lub wymianę znajdujących się w obrębie urządzeń hydrotechnicznych, inwestycje realizowane są przez Dolnośląski Zarząd Melioracji i Urządzeń Wodnych we Wrocławiu i Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej. Jak zapowiedział Janusz Zaleski, wojewoda z czasów wielkiej powodzi, a obecnie szef Projektu Ochrony Przeciwpowodziowej Dorzecza Odry, w ciągu 2–3 lat na ochronę Wrocławia przed powodzią zostanie wydanych ponad 1,5 mld zł. Obecnie realizowane projekty mają wartość ponad 675 mln zł. Nie wiadomo jednak, czy na tym się skończy, bo chińska firma Sinohydro Corporation Limited, która odpowiada za kontrakt wart ponad 300 mln zł, ma sięgające pół roku opóźnienie w stosunku do pierwotnego harmonogramu. W mediach coraz częściej pojawiają się informacje, że Chińczycy mogą budowy nie dokończyć. Wtedy trzeba będzie szukać kolejnego wykonawcy. Czy tak się stanie? Nie wiadomo.

wroclaw_PP_22_1

Fot. Mariusz Krysiak

Elektrociepłownia Fortum (1,5 mld zł)
Porównywalna do skali przebudowy WWW ma być budowa od podstaw nowej wrocławskiej elektrociepłowni. W wypadku tego przedsięwzięcia mówi się o kwocie 1,5 mld zł. Inwestor – spółka Fortum (właściciel wrocławskiej sieci ciepłowniczej) – czeka z podjęciem decyzji na uchwalenie prawa energetycznego. Podobno na przygotowania do inwestycji zostało wydane już około 60 mln zł. Zakończenie budowy planowane jest na rok 2017. Jednak bez odpowiednich regulacji prawnych realizacja przedsięwzięcia może się okazać nieopłacalna. Gdyby do niej doszło, będzie to z pewnością wielkie wydarzenie dla firm specjalizujących się w robotach związanych z budową takich obiektów. Dodatkowo Fortum już na pewno wyda miliony złotych na modernizację istniejącej sieci ciepłowniczej we Wrocławiu. W roku ubiegłym zrealizowane zostały natomiast prace z już ukończonymi lub będącymi na ukończeniu dużymi inwestycjami w mieście.

„W roku 2013 zbudowaliśmy prawie 5 km nowych przyłączy za kwotę ponad 7,5 mln zł. Objęły one między innymi obiekty na terenie wrocławskiego ZOO, takie jak afrykarium czy oceanarium, rozbudowany obiekt Teatru Muzycznego Capitol, a także obiekt Komendy Wojewódzkiej Policji. Podpisaliśmy również umowy przyłączeniowe do miejskiej sieci ciepłowniczej z 79 nowymi klientami na łączną moc ponad 49 MW. Wśród nich znalazło się 28 obiektów, które dotychczas korzystały z własnych źródeł, takich jak małe kotłownie czy indywidualne piece” – mówi Tomasz Śmilgiewicz, dyrektor ds. sprzedaży Fortum.

W bieżącym roku we Wrocławiu firma chce zainwestować łącznie blisko 26 mln zł. Na tę kwotę złożą się wydatki na modernizację infrastruktury w wysokości 14,2 mln zł oraz inwestycje w nowe podłączenia warte 11,7 mln zł.

Obwodnica Leśnicy (210 mln zł)
O obwodnicy Leśnicy również mówi się od lat i temat odżywa przed każdymi wyborami. Czy tym razem uda się wreszcie rozpocząć budowę drogi, która z pewnością zwiększyłaby ruch na prawie nieużywanym moście w Brzegu Dolnym, który został wybudowany za niespełna 200 mln zł? Wszystko wskazuje na to, że tak. Miasto szacuje koszt budowy na mniej więcej 210 mln zł. Prace mają trwać do roku 2017.

Wschodnia obwodnica Wrocławia to pierwszy odcinek Łącznika Aglomeracyjnego A4-S8. SKANSKA zrealizowała najtrudniejszy inżynieryjnie fragment budowy z mostem na Odrze i estakadami nad taranami zalewowymi. Kolejne fragmenty są w budowie
Fot. Archiwum SKANSKA

Most w Brzegu Dolnym ma 565 metrów długości to część Obwodnicy Aglomeracji Wrocławskiej. Inwestycję zrealizowała SKANSKA. By w pełni go wykorzystać potrzebna jest m.in. budowa obwodnicy Leśnicy
Fot. Archiwum SKANSKA

Mistrzostwa sportów nieolimpijskich (200 mln zł)
Mistrzostwa sportów nieolimpijskich to kolejna po Euro 2012 impreza, która stała się impulsem do inwestycji w infrastrukturę związaną ze sportem. I tak jak to było w wypadku Euro 2012, miejskie szacunki kosztów znów mogą się okazać za małe. Dlaczego? Miasto szacowało, że na modernizację Stadionu Olimpijskiego, budowę Basenu Olimpijskiego i toru dla wrotkarzy wyda 120 mln zł. Tymczasem do przetargu na budowę stadionu zgłosił się tylko jeden podmiot – konsorcjum czterech firm: ISB Budownictwo, Nexus Nowe Technologie, Inter-System i Biuro Ochrony Ranger. Za prace związane z samym tylko stadionem chciałoby zapłaty w kwocie ponad 144 mln zł. To ponad dwa razy więcej niż zakładali miejscy urzędnicy. Miasto rozważa, aby rozpisać przetarg od nowa. Dodatkowo budowa basenu, która ma być notabene modernizacją kompleksu przy ul. Wejherowskiej, według planów pochłonie 35 mln zł. Tor dla wrotkarzy to kolejne 3 mln zł.

Metrobus (10–100 mln zł)
Miało być metro. Miał być tramwaj. Będzie autobus. Za to nie byle jaki, bo tzw. metrobus. Ma połączyć centrum miasta i Nowy Dwór. Aktualnie rozwiązanie to jest w fazie projektowania. Na czym ma polegać? Jak tramwaje jeżdżą po torach, tak metrobusy poruszałyby się po wydzielonych trasach. Pojazdy mają być elektryczne. Rozwiązanie takie stosowane jest w wielu krajach na świecie (m.in. w Wielkiej Brytanii i USA). Kluczem do sukcesu jest bezkolizyjne wyznaczenie trasy autobusu. Najlepiej w taki sposób, by autobus zatrzymywał się tylko na przystankach i po jezdni nie mógł jeździć żaden inny pojazd. Koszty? Musimy czekać na zakończenie projektu. Mówi się o kilkudziesięciu, a nawet kilkuset milionach złotych w zależności od wariantu przeprowadzenia trasy. Największym wyzwaniem jest bezkolizyjne ominięcie torów kolejowych. Wyłącznie dla autobusu ma zostać wybudowana 4-kilometrowa tzw. BUS-trasa. Miasto chce się starać o dofinansowanie z Unii Europejskiej. Bez tego trudno będzie znaleźć w budżecie miasta pieniądze na inwestycje. Projekt metrobusu nie przekreśla wcale planów odnośnie do wrocławskiego metra i rozbudowy linii tramwajowych. Okazuje się, że urzędnicy w dalszym ciągu pracują nad koncepcją budowy kolei podziemnej we Wrocławiu. Nawet wytyczyli wstępnie trzy linie i wyznaczyli wzdłuż nich 30 przystanków. Planowana jest też budowa kilku nowych linii tramwajowych. Dodatkowo, ze względu na inwestycje kolejowe, odżył pomysł kolei metropolitalnej składającej się z kilkunastu połączeń regionalnych i ponad 10 wewnątrz miasta.

Inwestycje kolejowe (ponad 1,5 mld zł)
Jeśli chodzi o inwestycje, to tym, co widać już dzisiaj, są pięknie wyremontowane dworce. Wśród nich ten główny, który modernizację przeszedł jeszcze przed Euro 2012, i dworzec Wrocław Leśnica, który odzyskał dawny blask do tego stopnia, że bardzo często pojawiają się tam nowożeńcy wykonujący swoje sesje ślubne.

Modernizacja linii E59, czyli szlaku z Wrocławia do Poznania, na terenie miasta obejmuje osiem wiaduktów, półkilometrowy most nad Odrą oraz przystanki i stacje. Nowe obiekty inżynieryjne, m.in. nad ul. Grabiszyńską, usprawnią prowadzenie ruchu kolejowego i drogowego w aglomeracji wrocławskiej. Całkowity zakładany koszt projektu „Modernizacja linii kolejowej E59 na odcinku Wrocław–Poznań, Etap II – odcinek Wrocław – granica województwa dolnośląskiego” to ponad 1,5 mld zł. Poza odrzańskim mostem zmieni się około 100 obiektów inżynieryjnych, w tym most nad Widawą i pięć innych: nad rzeką Sąsiecznica, kanałem Sowinia (Młynówka), rzeką Barycz, kanałem Stawnik (Kokot) i nad rzeką Orlą.

Zabytkowe perony stacji kolejowej Wrocław Leśnica zostały wyremontowane przez firmę SKANSKA. Postępująca modernizacja kolejowej infrastruktury spowoduje, że potrzebne będą również nowe pociągi.
Fot. Archiwum SKANSKA

Wraz ze zmianą na czele dolnośląskich struktur Platformy Obywatelskiej w województwie powstała nowa koalicja, która za jeden ze swoich celów uznała opracowanie dokumentacji technicznej oraz studiów wykonalności oraz podjęcie starań o budowę linii kolejowej łączącej lotnisko Wrocław Strachowice z liniami kolejowymi 274 i E30 oraz opracowanie dokumentacji technicznej przebudowy linii kolejowej łączącej Wrocław, Wałbrzych, Jelenią Górę i Zgorzelec oraz budowy nowych odcinków torów umożliwiających włączenie w tę relację Świdnicy i znaczące skrócenie czasu przejazdów.

Jeśli uda się przeprowadzić wszystkie inwestycje kolejowe, to w regionie będą konieczne również nowe pociągi. Na to potrzeba kolejnych milionów złotych. W planach jest uruchomienie kilkunastu połączeń.

Remont Urzędu Marszałkowskiego (koszt nieznany)
To kolejna inwestycja, której część kosztów ma pokryć Unia Europejska. W tej chwili powstaje koncepcja remontu. Urzędnicy rozważają różne warianty i zakres prac.

Wielkie firmy zmienią Wrocław?
Inwestycje infrastrukturalne przyciągają nowe firmy. Do największych należy Amazon. Amerykański gigant chce otworzyć w Polsce trzy centra logistyczne. Jedno z nich buduje właśnie pod Wrocławiem.

„Z ogromną radością rozpoczynamy inwestycje w Polsce. Ten dzień wyznacza początek długotrwałych relacji pomiędzy nami a społecznością Kobierzyc, Wrocławia i Dolnego Śląska. Jesteśmy wdzięczni za wszelkie wsparcie, jakie otrzymaliśmy z ich strony, dzięki któremu ta inwestycja, warta miliony euro, stała się rzeczywistością” – skomentował Timothy Collins, dyrektor operacyjny Amazon na Europę.

Pierwsze centra logistyczne firmy Amazon pod Wrocławiem będą łącznie zajmowały powierzchnię mniej więcej 200 tys. m2 (ok. 13 boisk piłkarskich).

Budowa obiektu realizowanego z firmą Goodman w pobliżu Wrocławia, w Bielanach Wrocławskich, w gminie Kobierzyce, została ogłoszona w październiku roku 2013. Otwarcie centrum logistycznego planowane jest na drugą połowę 2014 r. Obiekt powstaje w bezpośrednim sąsiedztwie węzła Nowa Wieś, łączącego autostrady A4 i A8. Panattoni Europe zapewni wysoki standard infrastruktury drogowej wokół obiektu, w tym budowę ronda.

„Centra dystrybucyjne dla firmy Amazon to największy dotąd kontrakt na rynku nieruchomości w Polsce oraz w Europie Środkowo-Wschodniej i kolejny dowód na profesjonalizm i dynamizm zespołu Panattoni” – mówi Robert Dobrzycki, partner zarządzający Panattoni Europe.

W każdym z centrów logistycznych planowanych w Polsce powstanie około 2 tys. stałych miejsc pracy oraz 3 tys. miejsc dodatkowych dla pracowników tymczasowych w okresie przedświątecznym.

Niedawno zakończone inwestycje, które zmieniły Wrocław
Autostradowa Obwodnica Wrocławia
W ramach AOW wybudowano:
– najwyższy w Polsce most podwieszony do jednego pylonu (122 m),
– 7 węzłów (Kobierzyce, Południe, Zachód, Lotnisko, Stadion, Północ, Psie Pole),
– 42 obiekty mostowe (w tym Ekodukt – przejście dla dużych zwierząt),
– ok. 27 km ekranów akustycznych.
Łączna długość AOW to ponad 35 km, a wartość inwestycji przekracza 4 mld zł.
Inwestycja jest finansowana z budżetu państwa. Przy budowie AOW pracowało kilka tysięcy ludzi.
Most Rędziński – rekordzista w wielu konkurencjach architektonicznych:
– posiada najwyższy w Polsce pylon o wysokości 122 m,
– jest czwartym co do wielkości mostem betonowym na świecie, jego długość wraz z estakadami wynosi 1742 m,
– jego powierzchnia to ponad 70 tys. m2.
Wschodnia Obwodnica Wrocławia
Zrealizowana w części inwestycja nazywana też trasą Bielany–Łany–Długołęka to jedna z najważniejszych inwestycji realizowanych przez zarząd województwa dolnośląskiego. Dzięki trasie kierowcy zyskają szybkie i wygodne połączenie autostrady A4 i drogi wylotowej z Wrocławia w kierunku Warszawy. To sprawi, że nie będą musieli przedzierać się przez uliczne korki w stolicy Dolnego Śląska. Obwodnica, wspólnie z Autostradową Obwodnicą Wrocławia A18 i odcinkiem autostrady A4, tworzyć będzie zamknięty system obwodnic miasta. Cała trasa – od węzła w Bielanach do skrzyżowania w Długołęce – liczyć będzie ok. 30 km. Pierwszy oddany odcinek od Siechnic do Łan ma 8 km długości, a budowany obecnie z Żernik do Siechnic będzie miał 5 km. Na początku i końcu odcinka powstaną fragmenty z dwiema jezdniami. Na trasie wzniesione zostaną dwa wiadukty nad torami kolejowymi i most nad rzeką Brochówką. Wzdłuż całej trasy będzie ścieżka rowerowa i chodnik, a także ekrany akustyczne i ekrany związane z ochroną środowiska.
Prace na obecnie budowanym odcinku postępują zgodnie z harmonogramem. Otwarcie drogi planowane jest na październik 2014 r. Koszt budowy tego odcinka to 162 mln zł brutto.
Obwodnica Aglomeracji Wrocławskiej
Jej częścią jest zakończona budowa mostu na Odrze w Brzegu Dolnym. To ogromne przedsięwzięcie inwestycyjne współfinansowane jest przez budżet województwa dolnośląskiego, Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego oraz lokalne samorządy. Wraz z mostem na Odrze (565 m długości) powstał bowiem drugi most – na rzeczce Jeziorce (100 m długości) oraz ponad 6 km dróg. Wartość całej inwestycji to ponad 172 mln zł. Kolejne etapy to budowa obwodnicy Miękini, czyli kolejnego odcinka trasy w kierunku południowym, oraz budowa obwodnicy Brzegu Dolnego. Trasa będzie w pełni wykorzystana, jeśli powstanie również obwodnica wrocławskiej Leśnicy.