Dobra pierwsza połowa 2016 roku dla polskiej branży motoryzacyjnej

Raport kwartalny PZPM i KPMG w Polsce „Branża motoryzacyjna”, Edycja Q3/2016

W pierwszej połowie 2016 roku zarejestrowano w Polsce 210,7 tys. nowych samochodów osobowych – aż o 18,5% więcej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. Najszybciej rośnie popyt na duże MPV oraz samochody sportowe, kabriolety, luksusowe limuzyny, a także na kombivany i duże SUV-y. W samochodach użytkowych odnotowano najlepsze wyniki od kilku lat – w pierwszej połowie 2016 roku zarejestrowano 29,8 tys. samochodów dostawczych, co stanowi wzrost o 22,7% w porównaniu do analogicznego okresu ubiegłego roku. Jednocześnie w tym samym czasie zarejestrowano 13 250 samochodów ciężarowych o DMC>3,5t, 30,0 % więcej niż w analogicznym okresie 2015 roku. Dobre wyniki wypracowały także ulokowane w Polsce fabryki motoryzacyjne. Łącznie wyprodukowano 378,4 tys. pojazdów w pierwszej połowie br., co oznacza wzrost o 4,7% r/r.

Silny trend wzrostowy za sprawą klientów instytucjonalnych rejestrujących samochody osobowe

W II kwartale 2016 roku zarejestrowano w Polsce 106,0 tys. nowych samochodów osobowych, tj. o 23,2% więcej niż w analogicznym okresie poprzedniego roku. Sektor motoryzacyjny zawdzięcza ten wynik przede wszystkim nabywcom instytucjonalnym – ich rejestracje w pierwszej połowie 2016 roku zwiększyły się o 26,6% w porównaniu do analogicznego okresu poprzedniego roku. Zakupy klientów indywidualnych wzrosły w mniejszym stopniu – o 5,7% r/r. Tymczasem rekordowe liczby rejestracji widoczne były w segmencie marek premium.

Rekordy bije segment marek premium. Dynamiczny wzrost rejestracji w tym segmencie obserwowany jest już od kilku lat. W pierwszej połowie 2016 roku rejestracje marek premium wzrosły aż o 31,8% r/r, podczas gdy sprzedaż marek popularnych wzrosła o 17,0% Widoczna jest wyraźna dominacja (86,2%) nabywców instytucjonalnych w tym segmencie. Przybyło ich 33,8% więcej niż przed rokiem. Jednak co ciekawe, w analizowanym okresie widoczny był również stosunkowo silny wzrost rejestracji pojazdów przez klientów indywidualnych (o 20,6% r/r), podczas gdy w roku poprzednim, zainteresowanie nabywców indywidualnych markami premium malało – komentuje Jakub Faryś, Prezes Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego.

Rośnie popyt na duże MPV oraz samochody sportowe i kabriolety, luksusowe limuzyny, a także na kombivany i duże SUV-y

W okresie od stycznia do czerwca 2016 roku najsilniej wzrósł popyt na duże MPV (76,4% r/r) oraz samochody sportowe i cabrio (56,7% r/r), samochody z segmentu F (45,1% r/r), a także na kombivany (44,2%) oraz duże SUV-y i crossovery (43,9% r/r).

image002

W porównaniu do zeszłego roku znacząco wzrosło zainteresowanie samochodami sportowymi i cabrio oraz limuzynami z klasy F. Z drugiej strony widoczny jest także wzrost sprzedaży małych i średnich aut z segmentów B i C. Na szczególną uwagę zasługuje sprzedaż samochodów z napędami alternatywnymi – w skali pierwszego półrocza rejestracje tego typu pojazdów wzrosły aż o 85,6% w porównaniu do analogicznego okresu poprzedniego roku. Ogólnie zarejestrowano 4,7 tys. samochodów z napędem alternatywnym, w większości hybryd – mówi Mirosław Michna, partner w dziale doradztwa podatkowego, szef zespołu doradców dla branży motoryzacyjnej w KPMG w Polsce.

Pierwsze półrocze przyniosło także znaczny wzrost sprzedaży we wszystkich segmentach rynku samochodów użytkowych. Zarejestrowano 29,8 tys. nowych samochodów dostawczych (o DMC<=3,5t), czyli o 22,7% więcej niż rok wcześniej. Rejestracje samochodów ciężarowych wzrosły o 30,0% r/r, do poziomu 13 250 sztuk. Tymczasem rejestracje nowych przyczep i naczep wyniosły 12 252 sztuk i wzrosły o 31,9% r/r. O 3,2% wzrosła także liczba rejestracji nowych autobusów (DMC>3,5t), których w pierwszym półroczu br. zarejestrowano 942 sztuki.

Spadki w segmentach motocykli i motorowerów

W okresie od stycznia do czerwca 2016 roku zarejestrowano 13 237 nowych motocykli, czyli o 4,3% mniej niż w analogicznym okresie 2015 roku.

W II kwartale 2016 roku liczba zarejestrowanych nowych motocykli wyniosła o 224 sztuki mniej niż w analogicznym okresie 2015 roku. Należy jednak pamiętać, że tak dobry wynik osiągnięty w poprzednim roku był przede wszystkim zasługą zmiany pozwalającej kierować motocyklem do 125 centymetrów sześciennych przy użyciu prawa jazdy kat. B, a także zmiany przepisów homologacyjnych. W związku z tym pomimo spadku sprzedaży w stosunku do poprzedniego roku, liczba rejestracji w pierwszym półroczu 2016 roku stanowi wciąż bardzo dobry wynik. Zarejestrowano prawie trzy razy więcej niż w analogicznym okresie 2014 i 2013 roku – mówi Jakub Faryś, Prezes Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego.

Na rynku motorowerów utrzymuje się trend spadkowy, z tego względu że część popytu na te pojazdy przesunęła się do kategorii motocykli. W pierwszym półroczu 2016 roku zarejestrowano 12 501 motorowerów, co oznacza spadek o 21,4% w porównaniu z analogicznym okresem w roku poprzednim.

image004

Ożywienie w produkcji samochodów osobowych trwa

W pierwszej połowie 2016 roku wyprodukowano w Polsce łącznie 378,4 tys. pojazdów – o 4,7% więcej niż w porównywalnym okresie poprzedniego roku. Produkcja samochodów osobowych wzrosła o 4,6% (311,5 tys. w I połowie br.). Wzrosła również produkcja samochodów dostawczych i ciężarowych
(o 5,4% r/r), oraz autobusów. Tych ostatnich wyprodukowano 2,32 tys. sztuk, co oznacza wzrost o 2,5% r/r.

Wyniki osiągnięte w pierwszej połowie 2016 roku wskazują, że zwiększenie produkcji pojazdów samochodowych w roku poprzednim nie było jednorazowe – jest to trwałe ożywienie. Sytuacja panująca na rynku zarówno polskim, jak i europejskim jest sprzyjająca. W pierwszej połowie obecnego roku w Unii Europejskiej zarejestrowano 7,8 mln nowych samochodów osobowych, tj. o 9,4% więcej niż w analogicznym okresie 2015 roku. Jest to najlepszy kwartał od 2009 roku – komentuje Mirosław Michna, partner w dziale doradztwa podatkowego, szef zespołu doradców dla branży motoryzacyjnej w KPMG w Polsce.

Według danych Eurostatu w I kwartale 2016 roku eksport produktów motoryzacyjnych z Polski wzrósł o 3,8% r/r i wyniósł 7,6 mld euro. Motorem wzrostu były zarówno podzespoły, części i akcesoria motoryzacyjne (w tym silniki), których eksport sięgnął 4,9 mld euro (wzrost o 3,5% r/r), jak i pojazdy silnikowe, których wyeksportowano za 2,8 mld euro, tj. o 4,3% więcej niż rok wcześniej.

Pełną wersję raportu można otrzymać poprzez zgłoszenie zainteresowania na adres biuroprasowe@kpmg.pl oraz anna.materzok@pzpm.org.pl

O RAPORCIE:
Raport kwartalny PZPM i KPMG w Polsce „Branża motoryzacyjna”, Edycja Q3/2016 należy do serii raportów kwartalnych, których celem jest przedstawienie bieżących trendów w branży motoryzacyjnej w Polsce, rozumianej zarówno jako rynek motoryzacyjny, jak i produkcja przemysłowa oraz motoryzacyjne usługi finansowe. Analiza oparta jest o najnowsze dostępne dane rejestracyjne, statystyczne i rynkowe. Publikacja jest wspólnym przedsięwzięciem Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego oraz KPMG w Polsce.