AC SA: nowoczesne systemy zasilania pojazdów paliwem alternatywnym

AC SA: nowoczesne systemy zasilania pojazdów paliwem alternatywnym

20/12/2017
|
www.ac.com.pl

Białostocka firma AC SA o zasięgu międzynarodowym słynie głównie z produkcji i montażu instalacji LPG. Zakres działalności jest jednak znacznie szerszy, a stabilna pozycja wynika m.in. z ekspansji na inne państwa i kontynenty.

Podstawową działalnością AC SA jest produkcja nowoczesnych systemów zasilania pojazdów paliwem alternatywnym pod własną marką STAG. Dla nikogo nie jest tajemnicą, że zarówno LPG (propan-butan), jak i CNG (metan) są znacząco tańszą alternatywą dla paliw konwencjonalnych (50% mniejsze koszty) i są korzystniejsze dla środowiska, gdyż spalany gaz emituje o wiele mniej zanieczyszczeń niż benzyna czy olej napędowy. W 1999 r. firma ta po raz pierwszy wprowadziła na rynek systemy autogazu starszej generacji. Z kolei od roku 2004 oferta obejmuje systemy sekwencyjne, które są stale unowocześniane i rozwijane. AC SA kładzie również nacisk na działalność rozwojową poprzez kompleksową realizację nowych produktów, począwszy od pomysłu i opracowania własnych rozwiązań, uzyskanie międzynarodowych certyfikatów i homologacji aż po produkcję, sprzedaż i wsparcie techniczne klientów w codziennych działaniach.

Obecnie AC jest największą firmą w segmencie instalacji gazowych w Polsce, z przeszło 50-proc. udziałem w rynku. Zaliczana jest do czterech najważniejszych producentów kompletnych instalacji na świecie. Ponad 4 mln samochodów na całej kuli ziemskiej – w tym ponad 1 mln w Polsce – wyposażono w system STAG pochodzący z zakładów produkcyjnych w Białymstoku.

Spółka AC konstruuje i produkuje również zestawy elektronikiwiązek do haków holowniczych (ponad 1200 różnych modeli), głównie na wymagające rynki Niemiec i Europy Zachodniej. To ponad 20-letnia, stale rozwijająca się współpraca. Od ponad roku produkowane są natomiast wiązki do samochodów elektrycznych na rynek niemiecki, a w roku bieżącym ruszyła produkcja elektroniki do amerykańskich quadów.

„Jesteśmy liderem na rynku polskim i znaczącym graczem na rynkach zagranicznych. Eksport stanowi ok. 60% naszych obrotów. Innowacyjność mamy wpisaną w swoje DNA. W firmie powstaje wiele nowatorskich rozwiązań, które wyznaczają kierunek rozwoju branży zarówno w zakresie produktów, jak i metod sprzedaży oraz marketingu. Naszym celem jest osiągnięcie kompatybilności systemów STAG ze wszystkimi powszechnie stosowanymi rozwiązaniami silnikowymi. Staramy się, by były one jak najbardziej uniwersalne” – mówi Katarzyna Rutkowska, prezes zarządu AC SA.

ac polski przemysl

Największą wartością systemu STAG jest opracowane przez inżynierów oprogramowanie, co kilka miesięcy aktualizowane, które dorównuje szybkiemu postępowi technicznemu w przemyśle motoryzacyjnym, w tym głównie nowym modelom silników. Tym samym spółka jest w stanie sprostać zmieniającym się wymaganiom różnych rynków zbytu o różnorodnych wymaganiach technicznych i środowiskowych, od Syberii po Tajlandię.

Systemy spółki są łatwe w montażu, ponieważ tworzy się je w ścisłej współpracy z montażystami. Dobrze skalibrowany i zamontowany system ma wpływ na niższe zużycie gazu. Dodatkowo i dla montażystów, i dla kierowców przygotowane zostały różnego rodzaju aplikacje mobilne.

W celu dotrzymania kroku producentom samochodów firma wydaje ponad 3% obrotów na działalność badawczo-rozwojową. „Dysponujemy własnym, nowocześnie wyposażonym Centrum Badawczo-Rozwojowym, w którym zatrudniamy ponad 60 inżynierów z dziedziny elektroniki, mechaniki, informatyki i automatyki. Wysiłki naszych konstruktorów skupiają się obecnie m.in. na rozwiązaniach do samochodów z bezpośrednim wtryskiem benzyny, których coraz więcej pojawia się na rynku. Wkrótce wprowadzimy zgłoszone do opatentowania autorskie uniwersalne rozwiązanie z wykorzystaniem fazy ciekłej gazu LPG” – zapowiada prezes Rutkowska.

Centrum Badawczo-Rozwojowe

W Centrum Badawczo-Rozwojowym corocznie opracowywanych jest kilkadziesiąt nowych projektów z zakresu elektroniki, wiązek elektrycznych, mechaniki i automatyki w celu unowocześnienia i poszerzenia oferty. Ponad 90% sprzedaży to produkty własnej konstrukcji, które powstały w Centrum Badawczo-Rozwojowym firmy. Oprócz wielu projektów z obszaru wiązek i elektroniki spełniających potrzeby klientów, są to głównie nowoczesne komponenty systemów autogazu do silników benzynowych z pośrednim i bezpośrednim wtryskiem paliwa, a także do silników diesla. To stosunkowo nowe rozwiązanie w branży autogazu, przeznaczone głównie do pojazdów zużywających znaczne ilości oleju napędowego, np. transportu drogowego, wodnego, maszyn budowlanych, silników stacjonarnych czy ciągników i maszyn rolniczych. Jednakże zapewnia znaczne oszczędności również w wypadku samochodów osobowych, ponieważ mamy do czynienia z technologią podwójnego paliwa: ON-LPG lub ON-CNG. Zapewnia to redukcję kosztów paliwa nawet do 30%, w zależności od rodzaju silnika. Mimo że nie można liczyć na tak znaczne oszczędności jak w silnikach benzynowych, to biorąc pod uwagę wysokie spalanie i liczbę pokonywanych kilometrów, rozwiązanie to może być interesujące nie tylko dla flot transportowych. Warto też wspomnieć o możliwym do uzyskania znaczącym wzroście mocy (istotnym np. dla ciągników rolniczych) i korzystnym wpływie na środowisko poprzez redukcję zanieczyszczeń, w tym cząstek stałych (sadza).

Jakość i niezawodność produktu, zachowanie takiej samej żywotności i wydajności silnika, zostały przetestowane nie tylko w warunkach laboratoryjnych, lecz także podczas drogowych testów długodystansowych (powyżej 100 tys. km). STAG Diesel posiada wszystkie niezbędne certyfikaty i homologacje umożliwiające sprzedaż nie tylko w kraju, lecz także na kilkudziesięciu rynkach zagranicznych, począwszy od Ukrainy, Rosji, Kazachstanu, aż po Tajlandię czy Japonię.

Systemu tego można też użyć do konwersji na gaz generatorów prądu. Gazodiesel to nowa technologia, która powinna zainteresować coraz szersze grono właścicieli pojazdów zasilanych olejem napędowym, gdyż samochody te coraz częściej objęte są zakazem wjazdu do centrów miast.

Wychodząc naprzeciw potrzebom rynku, na którym pojawia się coraz więcej samochodów z silnikami z bezpośrednim wtryskiem benzyny, opracowana została nowość – uniwersalna instalacja LPG z wtryskiem gazu w fazie ciekłej i lotnej, czyli STAG 500 DIS. System ten to 100-proc. zasilanie gazowe bez udziału benzyny. „Obecnie dobiegają końca procedury homologacji produktu. To jedyne rozwiązanie, które może być wykorzystane w pojazdach z silnikami bezpośredniego wtrysku z systemem podwójnych wtryskiwaczy, które zaczynają być coraz bardziej popularne (grupa VAG, Toyota, Honda). Koncepcja STAG 500 DIS jest całkowicie odmienna od wcześniejszych rozwiązań systemów autogazu stosowanych przez markę STAG oraz innych producentów instalacji LPG. Produkt został zgłoszony do zastrzeżenia patentowego” – mówi Katarzyna Rutkowska.

ac polski przemysl

AC na świecie

Polska jest trzecim krajem na świecie pod względem liczby samochodów z instalacją gazową (przeszło 3 mln) oraz gęstą siatką stacji tankowania LPG. Dla AC rynek krajowy jest istotny, ponieważ generuje mniej więcej 40% obrotów. Rozwój polega również na ekspansji zagranicznej, dlatego analitycy firmy szukają kierunków, gdzie istnieją warunki do rozwoju sektora LPG, tj. korzystna relacja cen paliw i sieć stacji gazowych. AC ze swoją ofertą dociera do ponad 50 rynków na sześciu kontynentach i wciąż poszukuje kolejnych. Taka dywersyfikacja geograficzna zapewnia rozproszenie pojawiającego się okresowo ryzyka, np. makroekonomicznego, politycznego czy też niekorzystnych cen autogazu wobec paliw konwencjonalnych. AC kładzie nacisk na Azję, budzącą się nieśmiało Afrykę czy też Amerykę Południową. „Mamy oczywiście na względzie fakt, że czasami rynek, w którym tkwi potencjał do upowszechnienia autogazu, dojrzewa powoli. Mam na myśli na przykład wiele krajów afrykańskich, które mają dostęp do taniego LPG lub CNG i mogłyby zacząć oszczędzać na transporcie, jednakże brakuje im jeszcze infrastruktury sieci stacji tankowania. Biorąc pod uwagę długofalowy potencjał Ameryki Łacińskiej, jako pierwsza polska firma uruchomiliśmy w Peru własną spółkę w roku 2014, a w 2016 r. powołaliśmy kolejną w tzw. kolebce autogazu, czyli we Włoszech. Warto wspomnieć o montażu naszych systemów STAG do wozów policyjnych w kilku stanach USA, co potwierdza, że produkty te są ekonomiczne, ekologiczne i bezpieczne. Mamy nadzieję, że zarówno w Polsce, jak i w innych krajach rządy i instytucje publiczne będą w większym stopniu zainteresowane taką formą oszczędzania i dbania o środowisko naturalne. Polska jest liderem pod względem rozwoju technologii zasilania pojazdów autogazem i to nasze wieloletnie doświadczenie możemy oferować wielu rynkom na całym świecie” – wyjaśnia Katarzyna Rutkowska.

Czy wiesz, że...
Działalność na globalnym rynku zawsze inspiruje, wymusza sprostanie międzynarodowej konkurencji i dostosowywanie produktów do wielu rozwiązań silnikowych, z którymi nie zawsze możemy się spotkać w Polsce. To niewątpliwie stymuluje dynamiczny rozwój produktów i generowanie nowych pomysłów. We włoskiej spółce córce AC zatrudnia inżynierów, którzy pracują nad rozwojem produktów mechanicznych. Doświadczenia w zakresie potrzeb i rozwiązań technicznych oraz technologicznych produktów wynikają właśnie z faktu obecności poza Polską.