PLAGA Designers: projektują przyszłość
Daniel Płatek / Audi Future Le Mans Vision Car

PLAGA Designers: projektują przyszłość

26/02/2017
www.behance.net/PLAGADesigners

Ich realizacje mają służyć przede wszystkim innym. O koncepcjach, które mocno wybiegają w przyszłość oraz o poszczególnych etapach ich nowoczesnego projektowania rozmawiamy z Arturem Gaca z PLAGA Desingers.

Plaga Designers to zespół projektowy założony w 2015 roku przez dwóch studentów, którzy poznali się na wydziale Wzornictwa i Architektury Wnętrz Wrocławskiej Akademii Sztuk Pięknych. Daniel Płatek oraz Artura Gaca stawiają na nowe technologie, dzięki którym tworzą nowatorskie rozwiązania formalne. W projektowanych koncepcjach najbardziej istotnym dla nich elementem jest wygląd oraz forma, jednak tuż za nimi pojawiają się takie aspekty jak funkcjonalność i ergonomia. Projektanci skupiają się na tym, by realizacje służyły przede wszystkim innym. Firma dysponuje umiejętnościami w obsłudze oraz przygotowaniu produktu od podstaw aż do realizacji w technologii druku 3D, frezarek oraz ploterów laserowych.

Innowacyjne pojazdy

Sporą część projektów PLAGA Designers stanowią pojazdy koncepcyjne. Firma odpowiada m.in. za koncept autobusu miejskiego Audi City Bus i wielofunkcyjnego drona Plaga Drone, którego kształty i ciemne, grafitowe kolory nawiązują do najnowszych technologii kosmicznych.
Zamiłowanie do projektowania pojazdów Artura Gaca wynika w dużym stopniu z tego, że prywatnie spędza on czas wolny przy naprawie samochodów, odrestaurowując stare modele. Pomimo nieustannego kontaktu z zabytkowymi pojazdami, koncepcje i wizualizacje studenta wrocławskiej ASP mocno wybiegają w przyszłość, a wiele z nich zostało opartych na nowym zastosowaniu istniejącej już technologii. Jego najnowsze projekty to trójkołowy pojazd elektryczny dla dostawców oraz lewitujący wehikuł Crillex. Według koncepcji, zawieszenie dwuosobowego pojazdu wyposażone jest w pierścień, którego zadaniem jest kumulowanie energii wytwarzanej w panelach magnesowych znajdujących się w obręczach okalających płyty plusów i minusów.

Magazynowana energia przekazywana jest na specjalnie przygotowane do tego podłoże, będące mieszanką masy bitumicznej i drobinek metalu. Energia oddana na podłoże pozwala na delikatne lewitowanie pojazdu i możliwość jego poruszania się bez jakiegokolwiek tarcia. To nie jest fikcja – takie podłoża już istnieją w Europie. Crillex sterowany jest automatycznie po wcześniejszym wprowadzeniu komendy i wskazaniu docelowego miejsca podróży.
Drugi filar PLAGA Designers, Daniel Płatek zaprojektował z kolei limuzynę Carozza dla prezydenta RP i SUV-a Guardia dla BOR-u. Koncepcyjne pojazdy, pomimo nikłych szans na produkcję, wzbudziły w Polakach po raz kolejny tęsknotę do własnej, rodzimej marki samochodowej… Wykonany przez projektanta innowacyjny Renault Art Deco Concept trafił do finału konkursu dla designerów organizowanego przez francuskiego producenta. Ten sam człowiek opracował też wizję pickupa Ursus Revolution i wyścigowego Audi Future Le Mans Vision Car.

Daniel Płatek / Renault Art Deco Concept

Daniel Płatek / Renault Art Deco Concept

Od pomysłu do konceptu

Projektowanie rzeczy, których zadaniem jest przede wszystkim ułatwienie ludziom życia, to często długa droga. Etapy zależą od wytycznych klienta oraz od tego, co ma być zaprojektowane. Są jednak takie rzeczy, które nie ulegają zmianie podczas tej pracy, na przykład zbadanie rynku pod względem projektowanego produktu. Sprawdzenie, co nowego można zaproponować. Kolejny krok to rozmowa dotycząca produktu, w której poruszane są takie zagadnienia jak forma przedmiotu, użyteczność, sposób używania przedmiotu albo nowe dodatkowe funkcje, które wcześniej nie były brane pod uwagę. Kolejnym krokiem jest zapoznanie się z technologią w danej firmie, czyli research rynku pod kątem możliwości wykonawstwa. Następnie rozpoczyna się etap szkicu kształtu, zapisywanie myśli w formie rysunków, omawianie pomysłów.

Gotowe szkice i pomysł są prezentowane klientowi, który wybiera preferowany kierunek. W kolejnym stadium rozpoczynają się prace nad detalami w programie 3d, gdzie projekt jest opracowywany pod względem ergonomicznym. Często konieczna jest współpraca z konstruktorami, po to aby dostosować projekt do określonej technologii – ten etap jest bardzo czasochłonny. Następnie przygotowywana jest wizualizacja całego projektu. Jeśli zachodzi taka potrzeba, prototyp jest realizowany w skali. W zależności od rodzaju produktu, firma korzysta z technologi druku 3d, ploterów, laserów i frezarek. Dzięki temu prototyp wygląda atrakcyjnie i można go przetestować w rzeczywistych warunkach. Jeśli okazuje się, że został przeoczony jakiś aspekt, w fazie modelowania wprowadza się zmiany i ulepszenia. Ostatnim, opcjonalnym elementem jest zaprojektowanie opakowania.

Niektóre projekty są sprzedawane, inne zatrzymują się na etapie prototypu, pozostając w fazie koncepcyjnej. Pokazują one jednak możliwości i otwartość projektantów na nowe i wyjątkowe rzeczy. Część z nich czeka na dzień, w którym znajdzie się firma chętna podjęcia się procesu produkcyjnego. Według właścicieli PLAGA Designers, niektóre z nich nadają się od opatentowania.

Wywiad z Arturem Gacą z PLAGA Designers:

Panie Arturze, większość projektów PLAGA Designers mocno wybiega w przyszłość… Czy istnieje chociaż cień szansy na to, by zrealizować część z nich w Polsce?

Gdybyśmy projektowali z myślą o chwili obecnej bez dodatkowych idei, które mogą uatrakcyjnić produkt, nie było by rozwoju. Każdy wynalazca zaczynał od koncepcji dążąc do jej realizacji. Gdy to się udawało niektóre z tych wynalazków zmieniały świat. Myślimy w ten sposób. Nie stanowi dla nas problemu projektowanie na “dziś”. Jeśli jednak firma oczekuje czegoś więcej, możemy jej to zapewnić. Oczywiście to co jest na stronie to tylko cześć projektów, którymi dysponujemy. Posiadamy takie, które już działają w formie prototypów. W minionych miesiącach zakończyliśmy współpracę z kilkoma jednostkami. Część projektów nie wyszła jeszcze na światło dzienne ponieważ potrzeba czasu aby je wdrożyć. Należy liczyć się z faktem, że niektóre koncepcje wymagają powstania odrębnej linii produkcyjnej. Trzeba obserwować rynek, być może po jakimś czasie pojawią się produktu autorstwa Plaga Designers…

Artur Gacek, Daniel Płatek / PLAGA Drone

Artur Gacek, Daniel Płatek / PLAGA Drone

Projekt limuzyny Carozza i SUV’a Guardia jest naprawdę imponujący. Czy prezydent Polski już je widział? Czy wyraził na ten temat jakąś opinię?
Autorem projektu limuzyny Corozza oraz SUV’a jest Daniel Płatek. Koncepcja jest realizacją semestralną wykonaną w Pracowni Projektowania Środków Transportu ASP we Wrocławiu. To jedynie propozycja i założenie, która miała zwrócić uwagę na twórczość projektową młodego pokolenia i tym samym zaciekawić potencjalnych inwestorów lub klientów. Jak widać udało się to doskonale. Projekt nie był tworzony w współpracy z polskim rządem. Prezydent RP nie wyraził zdania na jego temat, aczkolwiek jesteśmy ciekawi jego opinii.

A czy według Pana zaczynanie od projektu wizualnego samochodu jest najlepszą drogą do zbudowania modelu produkowanego seryjnie?

Myślę, że jest to jedna z możliwości zrealizowania projektu samochodu. Na pewno kierunek ten jest obierany w momencie, kiedy firma poszukuje inwestorów chętnych podjęcia się wsparcia projektu. Wtedy wykonanie wizualizacji koncepcji jest niemal koniecznością.

Który projekt był największym wyzwaniem?

Największym wyzwaniem dla nas było zaprojektowanie autobusu, w którym skupiliśmy się nie tylko na bryle zewnętrznej, ale także na tym, co ma się znaleźć we wnętrzu pojazdu. Realizacja projektu trwała długo ponieważ musieliśmy brać pod uwagę wiele aspektów, w tym ergonomię i wygodę użytkowania.

Jakie firmy mogły by się potencjalnie interesować realizacjami PLAGA Designers?

Myślę, że każda firma, która pragnie się rozwijać i chce wyprzedzić swoich konkurentów. Dajemy taką możliwość i dbamy o to aby kolejny produkt wyróżniał się od tych istniejących już na rynku.

Jakie plany mają Panowie na najbliższe lata?

Chcemy wzmacniać markę, projektować przeróżne rzeczy, od pojazdów po przedmioty codziennego użytku. Aktualnie budujemy również własną drukarkę 3d, która pozwoli nam na realizację prototypów. Dzięki takim praktykom nabywamy wiedzę techniczną, która zmodyfikowana i ulepszona trafia jako koncept do naszych realizacji. Będziemy chcieli też wzmocnić nasz team o nowe osoby. Mamy nadzieję, że gdy zespół się rozwinie, nie będziemy zmuszeni wyjechać z kraju, żeby móc rozwijać nasze marzenia i plany związane z projektowaniem.

Artur Gaca / Streamway Motorbike

Artur Gaca / Streamway Motorbike