Zaawansowane maty grzewcze do foteli samochodowych od Kongsberg

Zaawansowane maty grzewcze do foteli samochodowych od Kongsberg

20/12/2017
Autor:
|
www.kongsbergautomotive.com

Kongsberg Automotive otwiera trzeci zakład produkcyjny w Polsce. W 2016 r. holding rozbudował fabrykę w Pruszkowie i otworzył kolejną – w Koluszkach. Widać wyraźnie, że polski oddział koncernu staje się coraz ważniejszy dla wiodącego w skali globu producenta branży motoryzacyjnej.

„Projekt w zasadzie wkracza już w ostatnią fazę. Na przełomie lat 2017 i 2018 budynek nowego zakładu będzie oddany do użytku. W fabryce zostały już zainstalowane dwie zupełnie nowe maszyny. Na grudzień zaplanowane jest również przeniesienie części istniejącego procesu produkcyjnego. Oprócz tego aktualnie operatorzy i inżynierowie z Brześcia szkoleni są w Pruszkowie – mówi Frederic Kot, dyrektor generalny Kongsberg Automotive Interior Polska. I dodaje: – Głównymi produktami wytwarzanymi w fabryce w Pikutkowie k. Brześcia Kujawskiego będą zaawansowane maty grzewcze do foteli samochodowych najlepszych działających globalnie producentów samochodów”.

Rusza produkcja w Pikutkowie między Włocławkiem a Brześciem Kujawskim

Nowa fabryka koncernu specjalizującego się w produkcji komponentów i części dla przemysłu motoryzacyjnego zlokalizowana jest w Brześciu Kujawskim pod Włocławkiem w województwie kujawsko-pomorskim, na terenie Brzeskiej Strefy Gospodarczej. Ważnymi elementami wyboru tej lokalizacji z punktu widzenia inwestora jest bezpośrednia bliskość węzła autostrady A1, otwarcie rynku automotive, a także dobre skomunikowanie z już istniejącymi zakładami przedsiębiorstwa w Pruszkowie i Koluszkach. Zgodnie z planami firmy roczny obrót zakładu kształtować się będzie na poziomie 80 mln euro. Obiekt ma ponad 10 tys. m2 powierzchni. Szacunkowa wartość inwestycji wynosi 150 mln zł. W nowej fabryce produkowane będą przede wszystkim elementy wyposażenia samochodów, to znaczy maty grzewcze oraz zestawy rur i wężyków do zespołów napędowych, układy hamulcowe, paliwowe itp.

Zatrudnienie w nowej fabryce znaleźć ma docelowo tysiąc osób. W tym roku pracować w niej będzie blisko 100 osób, które przechodzą specjalistyczne szkolenie w zakładzie w Pruszkowie. W roku 2018 zatrudnionych zostanie kolejnych 400 osób. Pełny poziom zatrudnienia fabryka ma osiągnąć w roku 2020. Fakt ten jest istotny z perspektywy województwa kujawsko-pomorskiego, w którym stopa bezrobocia sięgała w ostatnich miesiącach 20%. Pierwsza rekrutacja pracowników związana była z przyjęciem do pracy m.in. inżynierów oraz techników procesu i jakości, automatyków, techników utrzymania ruchu, montażystów, operatorów maszyn, a także magazynierów i logistyków.

Niezwykle istotnym punktem odniesienia dla pracowników firmy będzie to, że zakład został on zaprojektowany i opracowany zgodnie z koncepcją World Class Manufacturing. „Cały przepływ materiałów oraz wszystkie procesy produkcyjne są dostosowane do filozofii lean manufacturing – stwierdza Frederic Kot. – Oprócz tego w zakładzie urządzenia przekazane z Pruszkowa będą stanowić mniej niż 50% parku maszynowego, a główna część procesu produkcyjnego oparta zostanie na zupełnie nowych maszynach i liniach produkcyjnych, które będą reprezentować kolejne generacje opracowane przez inżynierów przemysłowych”.

W nowej fabryce zainstalowane zostaną zarówno linie produkcyjne, które będą obejmować proces ręcznego montażu, jak i półautomatyczne oraz w pełni zautomatyzowane linie robotów. Pracownicy będą realizować wszystkie procesy wytwórcze zgodnie z mającą swoje korzenie w koncernie Toyota filozofią kaizen, której podstawą jest proces ciągłego samodoskonalenia każdego pracownika i wszystkich elementów procesu produkcyjnego. W ten sposób, zgodnie z japońską filozofią produkcji, działać będzie zakład norweskiego koncernu rozwijający najnowsze technologie w swojej branży na terenie Polski. „W kolejnych latach planujemy wdrożyć w Brześciu innowacyjne rozwiązania, których obecnie nie ma na rynku automotive. W tej chwili prowadzimy badania i pracujemy nad udoskonalaniem naszych pomysłów i prototypów” – podkreśla dyrektor generalny przedsiębiorstwa.

korgsberg

Koncern inwestuje w Polsce

„Z uwzględnieniem założeń globalnej strategii Kongsberg Automotive w Brześciu zostaną opracowane, uruchomione i zaimplementowane nowe projekty, które staną się dostępne dla użytkowników dróg w kolejnych latach. Dodatkowo część już istniejących rozwiązań technologicznych zostanie przeniesiona i zaimplementowana do fabryki w Pruszkowie – wyjaśnia Frederic Kot i dodaje: – Nowa fabryka w Brześciu jest częścią globalnej strategii Kongsberg Automotive, której podstawą jest tworzenie nowych rozwiązań, coraz bardziej komfortowych i bezpiecznych, które umożliwiają zaspokajanie rosnących potrzeb klientów”.

Działania mające na celu skuteczną realizację strategii koncernu wciąż powiększającego swoje zyski wpłynęły na rozwój również jego polskiego oddziału. W związku z tym część produkcji systemów podgrzewania foteli przeniesiona zostanie z fabryki w Pruszkowie do nowego zakładu w Brześciu Kujawskim. Jedocześnie mazowiecki zakład skoncentruje się na produkcji systemów pneumatycznych. Jak podkreślił w trakcie ogłaszania planów budowy nowej fabryki pod Włocławkiem Frederic Kot: „Decyzja o utworzeniu nowego zakładu w Polsce podyktowana jest dużym tempem przyrostu zakładów działających na tym terenie. Fabryka w Pruszkowie zatrudnia dziś ponad 1,2 tys. osób. Planowana dynamika wzrostu przychodów to 80% w ciągu 5 lat. Cały czas firma podpisuje nowe kontrakty na dostawę mat grzewczych oraz systemów masażu do foteli samochodowych”.

Zakład w Pruszkowie, który funkcjonuje od roku 2000, zwiększył swoje możliwości o nową część o powierzchni 2,5 tys. m2. Jednocześnie z rozbudową, której koszt wyniósł 3 mln zł, związane jest zwiększenie zatrudnienia do roku 2019 o 20%. Wśród poszukiwanych przez firmę specjalistów znajdują się m.in. automatycy i specjaliści od robotyki. Fabryka w Pruszkowie jest systematycznie wyposażana w kolejne linie technologiczne. „Postanowiliśmy powiększyć zakład w Pruszkowie w celu utworzenia i rozbudowy obszarów na potrzeby produkcji oraz nowych projektów, a co za tym idzie, uruchomień nowych linii produkcyjnych. Taka inwestycja daje nam wzrost produkcji na poziomie 40 mln euro” – stwierdził Frederic Kot.

korgsberg

O tempie rozwoju producenta na terenie Polski świadczy fakt, że w ubiegłym roku koncern nie tylko rozbudował fabrykę w Pruszkowie, lecz także otworzył w Polsce kolejny zakład produkcyjny, zlokalizowany w Koluszkach pod Łodzią. W tej chwili na powierzchni 6300 m2 produkowane są elementy dla samochodów ciężarowych producentów takich jak Scania, Volvo, DAF. W zakładzie, w którym zatrudnionych jest około 150 osób, zastosowano rozwiązania technologiczne na miarę XXI w. Procesy produkcyjne w nowym obiekcie Kongsberg Automotive będą zautomatyzowane i umaszynowione. Większość prac, których wykonanie wymaga precyzji – takich jak skrawanie, obróbka plastyczna, hartowanie i montaż – będzie wykonywana z wykorzystaniem robotów przemysłowych. W wydzielonej powierzchni produkcyjno-magazynowej (1 tys. m2) zastosowana technologia zapewnia kontrolę wilgotności powietrza i utrzymanie jej na poziomie ok. 50%. Dodatkowo zwiększona została wentylacja (do dwóch wymian na godzinę i do wysokości 4 m), a także zastosowano posadzki epoksydowe.

Zwiększć komfort jazdy

Kluczowym uzasadnieniem dla inwestycji w Polsce – obok możliwości rozwojowych, które daje w tej chwili polski rynek – jest z całą pewnością fakt zawierania kolejnych dużych kontraktów przez Kongsberg Automotive z największymi producentami samochodów na świecie. W ubiegłym roku zakład w Pruszkowie wygrał m.in. globalny przetarg na produkcję mat grzewczych do aut segmentu premium jednego z największych niemieckich producentów. Jednocześnie zakład będzie realizować kolejną umowę, zakładającą wyprodukowanie mat grzewczych do podłokietników i paneli bocznych drzwi do samochodów terenowych marki premium. Wartość tego zlecenia szacuje się na 120 mln zł.

Warto się przyjrzeć temu, jakie są przyczyny globalnego sukcesu firmy zajmującej się produkcją komponentów i części dla przemysłu motoryzacyjnego, które można podzielić na trzy główne grupy: systemy pneumatyczne podparcia lędźwi oraz masażu do foteli samochodowych, systemy podgrzewania foteli samochodowych (tzw. maty grzewcze) oraz elementy systemu wentylacji foteli samochodowych. „W trakcie procesu produkcji wszystkich naszych elementów stawiamy przede wszystkim na bezpieczeństwo i jakość. Mamy umiejętność dostosowywania proponowanych rozwiązań do indywidualnych potrzeb klientów, w zgodzie ze wszystkimi zasadami bezpieczeństwa – podkreśla Frederic Kot i dodaje: – Myśląc o grupach produktów, na pewno możemy znaleźć wiele podobieństw, ale każdy produkt traktujemy jako odrębny projekt techniczny. Naszą przewagą konkurencyjną jest też z pewnością najnowsza technologia, którą oferujemy na rynku. To dzięki niej możemy wprowadzać na rynek najnowsze rozwiązania techniczne, tak aby z dnia na dzień zwiększać komfort jazdy. To jest główny cel naszego działania”.

Dzięki temu koncern, który obchodzi w tym roku 50-lecie, stał się wiodącym producentem w swojej branży. Dowodem na to jest fakt, że obecnie holding zatrudnia w skali globu ponad 11 tys. pracowników. Przedsiębiorstwo ma też 43 zakłady produkcyjne w 20 krajach świata zlokalizowanych w Europie, obu Amerykach oraz Azji.

Czy wiesz, że...
Kongsberg Automotive znacząco rozwinął polski oddział produkcyjny koncernu. W roku 2016 zakończona została rozbudowa fabryki w Pruszkowie, a także wybudowano nowy zakład w Koluszkach. W grudniu otwierany jest kolejny, w Brześciu Kujawskim. W Koluszkach powstają elementy dla samochodów ciężarowych, w tym systemów regulujących komfort siedzeń i systemów zawieszeń. Odbiorcami są m.in. światowi potentaci tacy jak Scania, Volvo i DAF. W Pruszkowie cały czas produkowane są elementy wyposażenia montowane obecnie w większości różnego typu pojazdów na świecie. Odbiorcami są producenci tacy jak Volvo, BMW, Daimler, Jaguar i Land Rover. Po uruchomieniu w grudniu tego roku produkcji w Brześciu Kujawskim mazowiecki zakład skoncentruje się na produkcji systemów pneumatycznych. Jednocześnie pod Włocławkiem tworzone będą systemy podgrzewania foteli.