DARPOL: podzespoły i elementy dla taboru kolejowego

Autor:
|
Kategoria: Przemysł szynowy
www.darpol.bydgoszcz.pl

Jak zachować rodzinny charakter firmy w wymagającej branży kolejowej, pokazuje bydgoski Darpol. Dzięki dobrej strategii działania spółka zdobywa kolejne rynki i w najbliższych latach może planować stabilny rozwój.

Obecnie przedsiębiorstwo produkuje i dostarcza swoje wyroby nie tylko do odbiorców na terenie Polski, lecz także poza jej granice. Spółka realizowała eksportowe zlecenia do ponad 30 krajów świata, zarówno europejskich, jak i tak odległych jak Chile, Brazylia, Kanada, Australia czy Birma. Obecnie największym zagranicznym odbiorcą wyrobów firmy są koleje marokańskie. Jednocześnie przedsiębiorstwo planuje realizować kontrakty na terenie Afryki Północnej oraz Azji Południowo-Wschodniej. Oprócz tego ciekawym, a zarazem prestiżowym kierunkiem rozwoju sprzedaży w najbliższych latach mogą się stać rynki skandynawskie.

6 tys. produktów

Firma specjalizuje się m.in. w produkcji i usługach realizowanych na potrzeby przemysłu kolejowego. W tym zakresie jej misją jest pomoc przewoźnikom kolejowym w zapewnianiu nieprzerwanego i sprawnego działania ich taboru. Producent kładzie duży nacisk na to, by transport kolejowy był zarówno coraz bezpieczniejszy, jak i niezawodny oraz komfortowy. Cel ten przedsiębiorstwo realizuje poprzez produkcję, regenerację oraz dostawy części zamiennych do wagonów, lokomotyw, a także zespołów trakcyjnych, autobusów szynowych itp.

Ważną kwestią w tym kontekście jest umiejętność dostosowania oferty do potrzeb danego przewoźnika lub też użytkownika taboru kolejowego. W związku z tym w ofercie producenta znajduje się ponad 6 tys. pozycji asortymentowych. „Nasza oferta pozostaje szeroka. Jest to spowodowane bardzo dużą liczbą różnego rodzaju części zamiennych stosowanych w tak skomplikowanych pojazdach, jakimi są lokomotywy, elektryczne pojazdy trakcyjne czy wagony osobowe. Ich użytkownicy składają niestety bardzo małe zamówienia, czasem na 10–20 egzemplarzy, a czasem wręcz na jedną bądź dwie sztuki. W związku z tym, aby rozwijać firmę, byliśmy zmuszeni cały czas zwiększać asortyment – podkreśla Dariusz Jasiński, prezes zarządu Darpol sp. z o.o. sp.k. i dodaje: – Staramy się zaspokoić potrzeby firm posiadających tabor kolejowy, jego producentów oraz zakładów naprawczych.

Powodem jest również wiek i mnogość rodzajów pojazdów szynowych. Staramy się więc produkować elementy nie tylko do nowoczesnych pojazdów, jak na przykład DART, lecz także do tych wiekowych – wąskotorowych. Nasi partnerzy wiedzą, że będziemy się starali rozwiązać ich problemy i zaspokoić potrzeby związane z częściami zamiennymi”.

Dlatego też, by móc w 100% skutecznie dostosowywać ofertę do aktualnych wymogów realizacji kolejnych kontraktów, bydgoska spółka produkuje wiele różnego rodzaju części zamiennych. Najważniejsze w tej chwili są dla firmy następujące grupy towarowe: oświetlenie LED, zamkiukłady zamykania drzwi oraz okien, stoliczki pojazdów, a także śmietniczki. W każdej z nich firma wykonuje wiele typów i rodzajów elementów – ich liczba uzależniona jest od wymagań klienta.

Warto zwrócić uwagę na fakt, że ta elastyczność produkcji może pozwolić na skierowanie oferty również do innych branż przemysłu. Spółka umożliwia sobie rozwój poprzez tworzenie specjalistycznej oferty, dobrze dostosowanej do tak wymagającej i specyficznej branży jak kolejowa. „Uważamy, że dziś stosowane są w taborze szynowym rozwiązania techniczne, które w przyszłości doskonale sprawdzą się też w innych gałęziach przemysłu. Bardzo na to liczymy – podkreśla Dariusz Jasiński. – Staramy się rozwijać produkcję nie tylko dla kolejnictwa, lecz także dla szeroko pojętego przemysłu szynowego, w tym także do tramwajów czy metra. Wykonujemy nie tylko gotowe wyroby, lecz także – posiadając odpowiedni park maszynowy skupiony wokół wypalarki laserowej do blach – nietypowe elementy metalowe wykorzystywane w różnych gałęziach przemysłu”.

Tor w przyszłość

Swoją pozycję rynkową firma opiera na dostarczaniu praktycznie każdej liczby zamawianych elementów w interesującym klientów terminie. Nie zawsze jest to zadanie proste. W ten sposób spółka z powodzeniem realizuje motto, które jej przyświeca: „Jesteś na dobrym torze”. „Staramy się swoim wieloletnim postępowaniem, którego podstawą jest zrozumienie potrzeb partnerów, doprowadzić do realizacji wspólnych projektów. Nasza produkcja ma przynieść satysfakcję obu stronom, i zamawiającemu, i Darpolowi.

Nie skupiamy się na realizacji pojedynczego zamówienia, ale na podjęciu wieloletniej współpracy ze zrozumieniem wzajemnych problemów i potrzeb. To jest nasz wspólny tor nie tylko na teraz, lecz także na przyszłość – wyjaśnia prezes firmy i dodaje: – Bardzo nas cieszy, że zdecydowana większość produktów spółki t­­o odpowiedź na konkretne zapotrzebowanie naszych partnerów kolejowych. Dzięki współpracy nasze wyroby mogą spełniać wymagania wszystkich użytkowników taboru, który jest używany w kraju. Możemy więc wykonać zarówno nietypowe, niewielkie elementy wyposażenia, jak i na przykład całe drzwi wraz z ich wyposażeniem”.

Duże znaczenie ma więc dla bydgoskiego producenta indywidualne podejście do każdego kontraktu. Dzięki temu w momencie, w którym klient chciałby dokonać zmian w produkcie standardowym, spółka z powodzeniem zaspokaja tego typu potrzeby. Dobrym przykładem jest z całą pewnością nowoczesne oświetlenie LED, które od kilku lat firma ma w portfolio. Jest ono odpowiedzią na potrzebę posiadania nie tylko nowoczesnego i bardzo oszczędnego źródła światła, lecz także przedmiotów o oryginalnym designie.

Sporym wyzwaniem z powodzeniem zrealizowanym przez przedsiębiorstwo było opracowanie i wprowadzenie oświetlenia do DARTA, produkowanego przez PESĘ, oraz odmiennego oświetlenia i systemu sterowania oświetleniem LED do wagonów osobowych i EZT. Wymagało to bardzo dużego zaangażowania zarówno kadry inżynieryjno-technicznej firmy, jak i pracowników produkcyjnych. Podstawowe znaczenie ma w tym kontekście także praca Działu Badawczo-Rozwojowego firmy.

„Często użytkownicy taboru wymagają od nas na przykład oświetlenia LED o innym stopniu lub kierunku światła, zamków o innych wymiarach czy specyficznych stolików lub śmietniczek itp. Tego typu potrzeby rozwiązują inżynierowie Działu Badawczo-Rozwojowego, zgodnie z potrzebami klientów. Starają się wykonać prototyp nowego rozwiązania, a następnie realizują całą potrzebną partię. Tego typu działanie bardzo ułatwia nam współpracę – wyjaśnia Dariusz Jasiński.

– W najbliższych latach Dział Badawczo-Rozwojowy będzie przede wszystkim rozwijać asortyment, a także podnosić jakość produkowanych przez nas wyrobów w głównych grupach produktowych: oświetlenia LED, zamki oraz układy zamykania drzwi i okien, śmietniczki, stoliki oraz elektrozawory. Uważamy, że mamy jeszcze dużo do zrobienia. Wymagają tego od nas nasi główni partnerzy. Wierzymy, że szczególnie producenci taboru, tacy jak PESA, Newag, Fabryka Pojazdów Szynowych H. Cegielski czy Solaris, będą zadowoleni z kolejnych rozwiązań technicznych i produktów finalnych.
darpol polski przemysl Co po roku 2023?

Niezwykle istotne dla rozwoju firmy stało się postawienie na jakość oferowanych technologii. Spółka powstała w roku 1988 i specjalizowała się w naprawie i produkcji części zamiennych do taboru kolejowego. Pierwszymi prestiżowymi kontraktami były naprawy komutatorów czołowych układu pomiaru prędkości szwajcarskiej firmy Hasler. W tym wypadku bydgoski producent musiał więc już na początku swojej obecności na rynku sprostać bardzo wysokim wymaganiom jakościowym, jakie stwarzają wyroby szwajcarskie. Fakt ten potwierdzał także wysokie kompetencje nowego gracza w branży kolejowej. „Tą drogą nadal konsekwentnie idziemy – stwierdza Dariusz Jasiński. – Uważamy, że wiele wyrobów aktualnie sprowadzanych z zagranicy można z powodzeniem produkować w Polsce. Widzimy też w dalszym ciągu duży potencjał w produkcji części zamiennych do pojazdów szynowych, tym bardziej że teraz możemy również wykorzystać nasze duże doświadczenie. Jednocześnie dzięki odpowiedniej adaptacji rozwiązań technologicznych przeznaczonych do użycia w taborze szynowym używać ich można także w urządzeniach z innych gałęzi przemysłu”.

Możliwość dywersyfikacji produkcji i (w razie potrzeby) skierowania swojej oferty do innych branż przemysłu daje bydgoskiej spółce duże pole manewru. Pozwala także na spokojne planowanie produkcji i ominięcie ewentualnego kryzysu w obrębie swojej branży. Podkreślić jednak należy, że na razie nie ma takiej potrzeby, a Darpol z powodzeniem może rozwijać swoją ofertę na rynku kolejowym, tym bardziej że w najbliższych latach – do roku 2023 – zapotrzebowanie na części zamienne będzie rosnąć w związku ze zwiększoną liczbą produkowanych lub modernizowanych pojazdów szynowych w ramach obecnej perspektywy unijnej.

Dlatego firma powinna w ciągu najbliższych kilku lat wykonywać kolejne zlecenia na pełnych obrotach, tak by wywiązać się z aktualnego zapotrzebowania. Jednocześnie planuje dobrze się przygotować do kolejnego okresu rozliczeniowego UE, podczas którego zamierza realizować coraz bardziej złożone technologicznie projekty i zwiększyć zaangażowanie w innych dziedzinach gospodarki. Z tego względu już dziś bydgoski producent zaprasza do współpracy m.in. przedstawicieli przemysłu meblowego czy też specjalnych pojazdów drogowych.

Warto zwrócić uwagę na fakt, że w celu ciągłego unowocześniania oferty spółka od lat współpracuje z Uniwersytetem Techniczno-Przyrodniczym w Bydgoszczy. Obecnie nawiązała także bliższą relację z Politechniką Poznańską. „Bardzo liczymy na jej rozwój w przyszłości. Mamy nadzieję, że tą drogą pozyskamy oraz opracujemy nowe technologie, które pomogą nam uzyskać przewagę konkurencyjną oraz rozszerzyć działalność poza rynek pojazdów szynowych po roku 2023 – argumentuje prezes firmy i dodaje: – Jeśli chodzi o strategię, to naszym celem jest zdobycie pozycji wiodącego dostawcy części zamiennych do taboru szynowego w Polsce, co umożliwi nam skuteczniejsze wejście na rynki zagraniczne oraz dzięki zdobytemu doświadczeniu także w inne dziedziny dostaw dla przemysłu oraz do firm”.

Zaufanie do załogi

Umiejętność budowania strategii rozwoju firmy, która umożliwia jej stabilny rozwój, bezpośrednio związana jest z rodzinnym charakterem funkcjonowania spółki. Fakt ten ma bardzo istotny wpływ na budowanie pozycji rynkowej, która zapewni przedsiębiorstwu nie tylko duże możliwości w obszarze branży kolejowej, lecz także pozwoli na uniknięcie ewentualnych trudności na tym specyficznym i wymagającym rynku. Stąd też m.in. tak duży nacisk kładziony na jakość oferowanych rozwiązań przy realizacji kolejnych kontraktów.

„W kolejnictwie pracowali mój dziadek i ojciec, który wskazał mi drogę w tej branży. Od lat nią podążałem i teraz moimi śladami kroczą także dzieci, zięć oraz siostra. Staramy się, aby rodzinna atmosfera panowała w całej firmie. Pomaga to osiągać nowe cele i wytwarzać kolejne produkty. Oby ten styl życia naszej firmy udało się utrzymać jak najdłużej – stwierdza Dariusz Jasiński i podsumowuje: – Ponieważ właścicielami firmy są również moje dzieci, córka Aleksandra i syn Krzysztof, myślimy w perspektywie wieloletniej.

Naszym dużym atutem jest doświadczona w zakresie kolejnictwa kadra pracownicza, która w połączeniu z bardzo ambitnymi i posiadającymi już dużą wiedzę młodymi inżynierami potrafi wykonać praktycznie każdą część zamienną z zakresu naszej produkcji. Tak więc najważniejsi są dla nas ludzie. Mam duże zaufanie do naszej załogi i jestem do niej przywiązany. Dzięki jej pomysłowości i kreatywności wytwarzamy systematycznie coraz to nowe produkty i na pewno mogę powiedzieć, że się rozwijamy. Bardzo dużo zależy też od sporego doświadczenia w branży, które często pomaga nam w wykonywaniu niekiedy niemożliwych, wydawałoby się, zleceń. Oczywiście idą za tym często nowe technologie, które są domeną naszych młodych, ale bardzo efektywnych inżynierów. Wszystkie te elementy w połączeniu z rodzinnym charakterem firmy tworzą Darpol”.

Czy wiesz, że...

Ważnym elementem portfolio bydgoskiego producenta są teleskopowe maszty oświetleniowe, przeznaczone dla różnych gałęzi przemysłu. Cechują się one dużą trwałością i możliwością zastosowania nawet w trudnych warunkach atmosferycznych. Co istotne z perspektywy użytkowników, można je rozstawiać także na pochyłym terenie – fakt ten znacznie poszerza możliwości ich użytkowania. Przedsiębiorstwo wykonuje też maszty otwierane pneumatycznie.

Jak dotąd maszty produkowane w Bydgoszczy wykorzystywane były w przemyśle wydobywczym (m.in. przy odwiertach gazu łupkowego), przy budowie autostrad, przy budowie pojazdów specjalnych dla policji itd. W ubiegłym roku spółka zrealizowała kontrakt, w którego ramach dostarczyła maszty do oświetlenia podczas Światowych Dni Młodzieży w Krakowie.