http://www.stalobrex.eu

Alstom Konstal SA – pociąg do ciągłego rozwoju

Autor:
|
Kategoria: Przemysł szynowy


W czerwcu br. Alstom Konstal SA rozpoczyna produkcję pociągów metra dla Amsterdamu. Kontrakt podpisano w lutym 2010 r. Obejmuje on produkcję i dostawę 23 składów typu Metropolis. Zakończenie produkcji przewidziane jest na rok 2014. Zdecydowana większość pojazdów, bo 21 szt., wyprodukowana zostanie w chorzowskiej fabryce, należącej do koncernu Alstom. Pociągi Metropolis dla Amsterdamu dzięki dużym rozmiarom drzwi, niskiej podłodze, wygodnym siedzeniom oraz szerokim przejściom pomiędzy przedziałami pomogą zwiększyć komfort pasażerów oraz ułatwić dostęp i wysiadanie. Na bezpieczeństwo i komfort pasażerów składać się będą również system dynamicznej informacji pasażerskiej oraz przejrzyste wnętrze pociągu. Wszystkie proponowane rozwiązania bazować będą na najnowocześniejszych technologiach, spełniać surowe normy jakościowe – wszystko po to, by w pełni zadowolić klienta – komentuje Teresa Kłusek, prezes zarządu Alstom Konstal.

Światowy gigant na Śląsku

Grupa Alstom to obecnie trzy sektory – Alstom Transport, Alstom Power, Alstom Grid. Wizytówką transportowej części koncernu są szybkie pociągi Pendolino i TGV. Jednak Alstom Transport oferuje także szeroką gamę innych produktów dla transportu publicznego – od nowoczesnych tramwajów, poprzez składy metra, lokomotywy, pociągi dla linii podmiejskich i regionalnych, do systemów sygnalizacji i sterowania dla kolejnictwa. Firma należy do czołowych dostawców taboru metra dla największych operatorów na świecie. Pociągi Alstomu jeżdżą między innymi w Paryżu, Londynie, Hongkongu, Meksyku, São Paulo, ale również w Warszawie. Wyprodukowane przez Alstom nowoczesne tramwaje służą mieszkańcom takich miast jak Barcelona, Rotterdam, Melbourne, Dublin, Gdańsk i Katowice.

Z XIX wieku w nowoczesność

Dzisiejszy ALSTOM Konstal powstał w 1864 r. przy Hucie Królewskiej, jako zakład produkujący podzespoły do taboru kolejowego. Pod koniec XIX w. rozpoczęto produkcję wagonów towarowych i kontynuowano ją w trakcie I wojny światowej, po której zakończeniu uruchomiono dodatkowo produkcję konstrukcji mostowych i tramwajów.

W 1947 r. zakład zaczął działać pod nazwą „Chorzowska Wytwórnia Konstrukcji Stalowych” i stał się jedynym w Polsce producentem tramwajów. Produkował także wagony towarowe, głównie na eksport.
Na przestrzeni lat powojennych Konstal zyskał szerokie doświadczenie w rozwoju i produkcji tramwajów, produkując w szczytowym okresie 220 tramwajów 105N rocznie. Do 1997 r. wyprodukowano ich prawie 4500. Tramwaje te obsługiwały wszystkie miasta w Polsce.
Jeszcze przed przejęciem w 1997 r. przez koncern GEC Alsthom zaczęto rozwijać produkcję tramwajów przegubowych z częścią niskiej podłogi. Były to składy typu 112N i 116N wykonywane dla Warszawy oraz typu 114N dla Gdańska.
W 1997 r. Konstal został przejęty przez koncern Alstom (wtedy jeszcze GEC Alsthom), światowego lidera na rynku przetwarzania energii oraz transportu szynowego. Od tego momentu rozpoczęła się intensywna modernizacja chorzowskiego zakładu, obejmująca dostawę najnowszych systemów projektowania i produkcji nowoczesnych pojazdów oraz transfer technologii i know-how. Od tego też momentu Alstom Konstal zaczął specjalizować się w produkcji wagonów metra oraz tramwajów nowej generacji. Jednym z ostatnio realizowanych produktów był nowoczesny tramwaj dla Istambułu – zaprojektowany w sposób łączący komfort, łatwy dostęp, niezawodność oraz estetykę, reprezentujący najnowsze osiągnięcia Alstomu w dziedzinie rozwiązań dla transportu miejskiego.
Wszystkie gotowe produkty, które opuszczają chorzowską fabrykę, przechodzą kompleksowe testy wodne, statyczne, jak również dynamiczne – na specjalnym torze testowym.
– Nie możemy sobie pozwolić na jakiekolwiek niedopatrzenia. Kluczowym dla nas priorytetem jest satysfakcja klienta, a gwarancja niezawodności produkowanego taboru jest dla nas sztandarem – mówi Teresa Kłusek.
W ostatnich kilku latach 100% naszej produkcji trafia za granicę – dodaje. – Jednakże wciąż mamy nadzieję, że i dla nowej generacji pojazdów szynowych otworzą się rynki w Polsce. W każdym bądź razie jako Alstom Transport będziemy gotowi z ofertą.
Ale chorzowska fabryka to – również występujące w ramach struktur Alstom Transport – Europejskie Centrum Produkcji malowanych pudeł różnych produktów z gamy Rolling Stock Alstom Transport. Produkowane są m.in. malowane pudła do pociągu typu X’Trapolis dla Melbourne, malowane pudła dla pociągów regionalnych CTR dla włoskiego klienta oraz dla pociągu typu Lint – dla klienta niemieckiego. Ale malowane pudła to nie wszystko – podwozia do TTNG – tramwajo-pociągu nowej generacji – oraz podwozia do wszystkich tramwajów Citadis realizowanych w jednostkach Alstom Transport na potrzeby europejskich i pozaeuropejskich klientów również produkowane są w chorzowskiej fabryce.
Alstom Konstal SA posiada liczne certyfikaty, potwierdzające jakość produkowanego przez siebie taboru. Wśród nich znajdują się m.in. certyfikat kolei francuskich SNCF, kolei niemieckich DB, certyfikat Systemu Zarządzania Jakością wg normy ISO 9001:2000 oraz IRIS (International Railway Industry Standard). – Wszystkie procesy i wszystkie wytworzone u nas produkty i podzespoły przechodzą cykliczne audyty. Musimy pracować na najwyższych standardach i zgodnie z normami i wymogami jakościowymi zdefiniowanymi przed Alstom Transport. Jest to część strategii Grupy – komentuje Teresa Kłusek.

Podstawą są ciągłe zmiany

Alstom Konstal SA przygotowuje się do realizacji kolejnych dużych kontraktów i wytwarzania następnych, super nowoczesnych pociągów i tramwajów. Spółka zamierza zrealizować duży plan inwestycyjny i planuje budowę nowej hali produkcyjnej w 2012 r. Uruchomienie nowej produkcji wiązać się będzie najprawdopodobniej ze zwiększeniem zatrudnienia.

– Bardzo duże znaczenie ma dla nas permanentne podwyższanie kwalifikacji przez wszystkich naszych pracowników. Jest to proces ciągły. Naszą załogę stanowią specjaliści z najwyższymi kwalifikacjami. Proces wdrożenia nowo zatrudnionego pracownika, w zależności od stanowiska, może trwać nawet kilka miesięcy. Niejednokrotnie wiąże się również z czasowym oddelegowaniem do siostrzanych jednostek Alstom Transport – wyjaśnia Teresa Kłusek. Pracownicy doceniają możliwość ciągłego rozwoju, a praca w międzynarodowym zespole jest jednym z czynników wpływających bardzo pozytywnie na motywację i zadowolenie z pracy.
– Ale wysoce kompetentny zespół to nie wszystko – cały czas doskonalimy procesy, standardy, sposoby pracy i technologie, by w jak najpełniejszy sposób odpowiadać na potrzeby klienta. Nasza praca to ciągłe zmiany, w których nie można się zatrzymać – podsumowuje Teresa Kłusek.