Modertrans Poznań: producent taboru szynowego

Modertrans Poznań: producent taboru szynowego

24/02/2017
Autor:
|
Kategoria: Przemysł szynowy

Pod koniec ubiegłego roku firma zaprezentowała tramwaj Moderus Gamma. Ten najbardziej zaawansowany pojazd w ofercie spółki wygrał już pierwszy, duży przetarg. Do 2019 roku Modertrans Poznań dostarczy 50 niskopodłogowych tramwajów miastu Poznań. W ten sposób Spółka zrealizuje największe zamówienie w historii poznańskiego MPK.

Tramwaj Moderus Gamma to najbardziej zaawansowany pod względem technologicznym pojazd naszej produkcji. Jest to pojazd całkowicie niskopodłogowy, bez wzniosów w obszarze wózków. Został wyposażony w wiele innowacyjnych rozwiązań, w tym m.in. pneumatyczny system utrzymujący podłogę na tej samej wysokości niezależnie od ilości pasażerów, superkondensatory, światła LED sygnalizujące proces zamykania/otwarcia drzwi widoczne z zewnątrz, ergonomiczną kabinę motorniczego, wygodny układ poręczy

Udało nam się również znacząco obniżyć poziom hałasu na zewnątrz pojazdu – mówi Jarosław Bakinowski, wiceprezes zarządu, dyrektor ds. pojazdów szynowych Modertrans Poznań sp. z o.o. I dodaje: – Realizacja tak złożonego projektu była możliwa dzięki dofinansowaniu uzyskanemu z Narodowego Centrum Badań i Rozwoju oraz dzięki współpracy z Politechniką Poznańską.

50 dla Poznania

Nowy tramwaj w ofercie producenta posiada 32 m długości. Może on pomieścić 244 pasażerów. Pojazd wyposażony jest w 63 stałe i 3 rozkładane miejsca siedzące. Tramwaj jest w 100% niskopodłogowy. Dzięki rezygnacji z klasycznych osi, uzyskano płaską podłogę również w obszarze wózków. Jednocześnie w Moderusach Gamma zamontowano układ poziomujący, który umożliwia utrzymanie stałej wysokości podłogi, niezależnie od obciążenia pojazdu. Oprócz tego tramwaj wyposażono w kondensatory, magazynujące energię odzyskaną z sieci podczas hamowania.

Niewątpliwym atutem nowych pojazdów w ofercie Modertrans Poznań jest zwrócenie szczególnej uwagi na ułatwienia podróży dla pasażerów. Tramwaje wyposażono w ergonomiczne poręcze, intercomy do kontaktu z motorniczym, ładowarki USB oraz w pełni klimatyzowaną przestrzeń pasażerską. Zwrócono też uwagę na pracę motorniczych. Ich kabiny posiadają m.in. wielofunkcyjne panele dotykowe, nastawnik jazdy zintegrowany z fotelem i przyciski w podłokietniku. Dzięki temu zwiększony jest również komfort pracy motorniczego. – Podczas realizacji projektu Moderus Gamma połączyliśmy wiedzę i doświadczenie naszej firmy oraz Politechniki Poznańskiej. Jest to kolejny projekt badawczo-rozwojowy, w którym zastosowanie znalazły nowoczesne technologie.– argumentuje Jarosław Bakinowski. – Tworząc konsorcjum z jednostką badawczą, chcieliśmy stworzyć produkt, który jest nie tylko funkcjonalny, ale również innowacyjny.

O tym, że projekt zakończony został sukcesem świadczy fakt wygrania przez firmę przetargu na dostawę 50 nowych, w pełni niskopodłogowych tramwajów dla Poznania. W styczniu włodarze stolicy Wielkopolski wybrali najnowszy model z linii konstrukcyjnych Modertransu, model Moderus Gamma. Producent dostarczy miastu 30 tramwajów jednokierunkowych i 20 dwukierunkowych. Kontrakt, który szacowany jest na 397 mln zł (brutto) zrealizowany zostanie w okresie 30 miesięcy od daty podpisania umowy. Wszystko wskazuje na to, że pierwsze tramwaje na ulicach Poznania pojawią się latem przyszłego roku, a ostatni zostanie dostarczony w połowie 2019 roku.

Produkcja w miejsce modernizacji

Na realizację projektu, „Innowacyjny tramwaj miejski” wydano ponad 14 mln zł. Firmie Modertrans Poznań i Politechnice Poznańskiej udało się uzyskać dofinansowanie z funduszy unijnych i Narodowego Centrum Badań i Rozwoju w wysokości 5,6 mln zł. W ten sposób mówi o nim (i innych projektach spółki) Jarosław Bakinowski: – Mamy na swoim koncie wiele realizacji, z których jesteśmy dumni. Niewątpliwie najbardziej prestiżowy i oczekiwany nie tylko w branży, ale również wśród miłośników, był tramwaj Moderus Gamma.

To także najbardziej zaawansowany i czasochłonny projekt, który dotychczas zrealizowaliśmy. Ponadto w 2007 roku otrzymaliśmy główną nagrodę w konkursie im. inż. Ernesta Malinowskiego na TRAKO 2007 za wózek napędowy MT-01-H, w 2013 roku wyróżnienie Międzynarodowych Targów Kolejowych TRAKO za wózek technologiczny dla tramwaju Siemens Combino, a ponadto już dwukrotnie zostaliśmy nagrodzeni tytułem Poznański Lider Przedsiębiorczości, przyznawanym za całokształt działalności.

Modertrans Poznań jest znanym producentem taboru szynowego. Głównym obszarem działalności firmy jest produkcja tramwajów, a znacznie rzadziej ich modernizacja, choć na początku działania spółki te proporcje były odwrotne. W związku z procesem zdobywania doświadczenia przez firmę, w jej ofercie znajduje się szeroki wachlarz tramwajów. Modertrans Poznań może dostarczać swoim klientom zarówno pojazdy całkowicie wysokopodłogowe z rodziny Moderus Alfa, jak i częściowo niskopodłogowe z rodziny Moderus Beta, oraz od kilku miesięcy pojazdy całkowicie niskopodłogowe z rodziny Moderus Gamma. Oprócz tego port-folio firmy obejmuje produkcję wózków tramwajowych (napędowych, tocznych, technologicznych, specjalnych), naprawy powypadkowe pojazdów szynowych i autobusów, produkcję i modernizację pojazdów specjalnych – lokomotywki spalinowe, wagoniki wąskotorowe, kolejki parkowe. Spółka wykonuje także rekonstrukcje pojazdów historycznych.

Fot. Modertrans Poznań

Fot. Modertrans Poznań

Firma posiada wszystkie niezbędne technologie, potrzebne do produkcji nowoczesnych pojazdów szynowych. Dzięki temu może skutecznie budować swoją markę na krajowym i europejskim rynku.

– Przez 11 lat istnienia naszej firmy udało nam się ukształtować silną pozycję i rozpoznawalność, głównie na rynku krajowym. Ilość kontraktów podpisanych w roku zależy od zapotrzebowania przedsiębiorstw komunikacyjnych i ogłoszonych przetargów, ale naszym priorytetem jest zdecydowanie rynek krajowy. Aktualnie dostarczamy i obsługujemy tramwaje w wielu polskich miastach, takich jak Poznań, Szczecin, Gdańsk, Elbląg, Wrocław, Tramwaje Śląskie (Katowice, Bytom, Będzin, Gliwice), Łódź. Na rynek europejski trafiły nasze wózki, które są z powodzeniem wykorzystywane przez zagranicznych przewoźników miejskich m.in. w Niemczech i Austrii – mówi Wiceprezes Zarządu, Dyrektor ds. Pojazdów Szynowych. I dodaje: – Firma rozwija się cały czas, jest to proces ewolucyjny. Nie planujemy drastycznych zmian. Rynki zagraniczne to kwestia przyszłości.

Sprostać wymaganiom

Ważną umiejętnością producenta jest możliwość dostosowywania poszczególnych projektów dla indywidualnych potrzeb klientów. Dyktowane jest to przede wszystkim zapisami zawartymi w Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia. W tym zakresie Modertrans Poznań nie miał w swojej historii takiego przetargu, z którego ze względów technologicznych musiałby zrezygnować. Dzięki posiadanemu doświadczeniu, a przede wszystkim związanemu z tym know-how, udaje się firmie pozyskiwać kolejne kontrakty.

– Każda umowa zaczyna się dla nas w momencie wygrania przetargu, jednak aby do niego wystartować musimy mieć pomysł na tramwaj, który będzie spełniał wymagania zamawiającego i przedstawić go w ofercie. Na tym etapie dużą rolę spełniają nasi inżynierowie, którzy tworzą dokumentację techniczną, dobierają odpowiednie rozwiązania i łączą wszystko w gotowy projekt. Po podpisaniu umowy rusza proces realizacji, dział logistyki zamawia niezbędne podzespoły i elementy, a sekcja techniczna tworzy dokumentację wykonawczą, która zostaje przekazana na produkcję. Na tym etapie prowadzone są również uzgodnienia z dostawcami kluczowych systemów, tak aby odpowiadały one oczekiwaniom zamawiającego i współpracowały ze sobą. Następnie realizowany jest proces produkcyjny wózków, pudeł tramwajów oraz wyposażenia. Na bieżąco prowadzona jest kontrola jakości, tramwaj otrzymuje świadectwo homologacji, a cały proces kończy się odbiorem technicznym przeprowadzonym przez zamawiającego. opowiada Jarosław Bakinowski. I podsumowuje: – Do wszystkich przetargów i potrzeb zgłaszanych przez Klientów podchodzimy indywidualnie i staramy się im sprostać. Potrafimy dostosować się do wielu potrzeb Klientów i tym samym realizować umowy niewielkie, związane z wykonaniem lub regeneracją podzespołów tramwajowych, ale również bardzo złożone, dotyczące pojazdów dla przedsiębiorstw komunikacyjnych czy pojazdów specjalnych. Dzięki temu mamy dobrą markę w branży taboru szynowego.

Czy wiesz, że...
Modertrans Poznań ma na swoim koncie realizację wielu ciekawych projektów. – Najbardziej skomplikowany technologicznie projekt, który wykonywaliśmy, to rekonstrukcja tramwaju Carl Weyer z 1905 roku. Cały proces trwał około czterech lat. W tym 2,5 roku poświęciliśmy na przygotowania do odtworzenia tramwaju, a 1,5 roku na jego produkcję. W tym projekcie kluczowe było wierne odwzorowanie wszystkich elementów wagonu i wyposażenia przestrzeni pasażerskiej, co było bardzo czasochłonne ze względu na konieczność opracowania modeli, przyrządów, części i dokumentacji produkcyjnej. Czasem dokumentacja musiała być tworzona od podstaw na bazie posiadanych zdjęć. Największym wyzwaniem było także zachowanie technologii montażu i łączenia, stosowanej na początku XX wieku. Tym sposobem w rekonstrukcji tramwaju Carl Weyer wszystkie elementy łączone są na wpusty i kołki drewniane – mówi Jarosław Bakinowski. Wiceprezes Zarządu, Dyrektor ds. Pojazdów Szynowych Modertrans Poznań sp. z o.o. – A przecież codziennością są dla nas tramwaje dużo większe gabarytowo, w których należy położyć około 18 kilometrów przewodów, współczesne magistrale wymiany danych, systemy o wiele bardziej złożone niż w przypadku tramwaju zabytkowego.