Producent wag przemysłowych wprowadza do swojej oferty elektronikę firmy Mettler Toledo. Pozwoli to na kolejny skok jakościowy w oferowanych urządzeniach.

MASA jest jednym z liderów rynku wag przemysłowych w Polsce. W tej chwili w skali roku firma produkuje ponad 100 sztuk wag samochodowych różnego typu. Dzięki temu znajduje się w ścisłej czołówce w tej branży w Polsce. Większość z wag trafia na polski rynek, pozostałe eksportowane są do Szwecji, Litwy, Łotwy i Estonii. W tych krajach firma posiada wieloletnich partnerów, współtworzących jej pozycję na tych rynkach. „Rynek krajowy jest dla nas bardzo ważny, ponieważ pozwala nam nadzorować wagę na wszystkich etapach, od produkcji, przez transport, rozładunek, montaż, aż po serwis gwarancyjny i pogwarancyjny. Gdy konstrukcja wagi wyjeżdża za granicę, pałeczkę przejmuje lokalny partner. Sprzedaż eksportowa jest dla nas ważnym uzupełnieniem sprzedaży krajowej i jest niezbędna dla jak najlepszego wykorzystania mocy produkcyjnych” – mówi Krzysztof Pasierbek, specjalista ds. handlowych MASA Zenon Kolankowski.

Produkowane w województwie pomorskim urządzenia znajdują swoje zastosowanie m.in. w transporcie, rolnictwie, przemyśle wydobywczym, a także w budownictwie drogowym. „Przedstawiciele tych branż są regularnymi i stabilnymi nabywcami wag. Z naszej perspektywy nowych szans należy dopatrywać się m.in. w rozwijającym się rynku odnawialnych źródeł energii. W Polsce powstaje wiele biogazowni i bioelektrowni. Przyznać jednak należy, że niestabilność przepisów w tej dziedzinie nie pozwala na wykorzystanie potencjału tkwiącego w krajowym rynku OZE” – argumentuje Krzysztof Pasierbek.

Waga ocynkowa

Waga ocynkowa

Urządzenia dużej wagi

Konstrukcje wag produkowanych przez firmę MASA występują w bardzo szerokim zakresie parametrów: od pomostów o nośności kilkudziesięciu kilogramów, poprzez standardowe wagi samochodowe (10–60 t) i kolejowe (100–120 t), po projekty nietypowe, dostosowane do pojazdów specyficznych dla danej branży. Urządzenia powstają w standardowych wymiarach. Jednocześnie – na indywidualne zamówienia – firma dostosowuje powstający model do potrzeb i oczekiwań klientów. Każdy egzemplarz wagi może być wykonany zarówno w technologii tradycyjnej (przy użyciu czujników analogowych) lub też jako urządzenie cyfrowe (z zastosowaniem czujników cyfrowych). Ważnym elementem oferowanej przez firmę MASA technologii jest modułowa konstrukcja pomostu ważącego. Pozwala ona na osiąganie długości od 6 do 24 m przy szerokości 3 m. „Proces doboru wagi do potrzeb klienta jest niezwykle ważny i spoczywa na barkach pracowników działu handlowego, pełniących tak naprawdę funkcję doradców technicznych. Od ich umiejętności i doświadczenia zależy satysfakcja użytkownika wagi, a więc opinia o firmie – argumentuje Krzysztof Pasierbek i dodaje: – Rodzaj wagi, sposób jej zainstalowania oraz akcesoria zależą od bardzo wielu czynników. Poprzez zadanie właściwych pytań i odpowiednią interpretację odpowiedzi handlowcy MASA sprawnie przechodzą algorytm wyboru rozwiązania idealnego dla danego klienta.

To istotne, bo klienci firmy w trakcie procesu doboru odpowiedniej wagi do swoich potrzeb powinni zwrócić uwagę na szereg podstawowych czynników. Jednym z nich jest ustalenie tego, jakie pojazdy mają być ważone, co wpływa na nośność i wymiary wagi. Jednocześnie warto zwrócić uwagę na to, jaka jest organizacja ruchu na terenie zakładu oraz jakie są możliwości logistyczne w firmie. Powinny one decydować o lokalizacji i wyborze pomiędzy wagą wyniesioną ponad teren bądź zagłębioną, z pomostem równym z poziomem drogi. „Indywidualne podejście jest szczególnie niezbędne przy projektowaniu systemów samoobsługowych, gdzie kierowca bez udziału operatora wagi sam przeprowadza proces rejestracji ważenia – stwierdza specjalista ds. handlowych. – Kluczem jest staranne rozpoznanie potrzeb klienta. Nie ma dwóch takich samych instalacji, każdy klient ma swoją specyfikę, swoje priorytety. Zadowolony będzie tylko nabywca, który kupi urządzenie w pełni spełniające jego wymagania.

Tego typu podejściu firma MASA zawdzięcza realizację szeregu nietypowych wag, tworzonych na konkretne potrzeby danego klienta. Wśród nich znajdują się m.in.: waga z pomostem o wymiarach 24×5 m i nośności 100 t, która obecnie pracuje w firmie z branży stalowej na terenie Szwecji, a także waga samochodowa składająca się z ośmiu niezależnych pomostów. Zaprojektowana ona została na potrzeby Instytutu Transportu Samochodowego w Warszawie i wykorzystywana jest w procesie homologacji pojazdów. Inną ciekawą realizacją firmy były wagi o szerokości 4 m i nośności podniesionej do 90 t, służące do ważenia wozideł w kopalniach kruszyw i na budowach dróg.

Waga dla przemysłu kolejowego MARS-K400

Waga dla przemysłu kolejowego MARS-K400

Proces pod kontrolą

Jedną z głównych przyczyn, dla których wagi produkowane przez firmę MASA są konkurencyjne na rynku i wyróżniają się na nim jakością, jest proces produkcyjny, ściśle kontrolowany na wszystkich etapach. Na początku profile stalowe trafiają na łoże spawalnicze, na którym waga mieści się w całości, co pozwala na idealne spasowanie elementów. Następnie konstrukcja trafia do komory śrutowniczej. W tym wypadku czyszczenie śrutem staliwnym pod wysokim ciśnieniem ma na celu przygotowanie czystej i chropowatej powierzchni, pozwalającej na trwałe i skuteczne związanie z nakładanymi później powłokami lakierniczymi. W kolejnym etapie malowanie konstrukcji po ręcznych wyprawkach odbywa się we w pełni ekologicznej komorze lakierniczej. Dwuskładnikowe epoksydowe farby przemysłowe nakładane są metodą natrysku bezpowietrznego.

Kompleksowe wykonanie daje pełną kontrolę nad dużą częścią łańcucha dostaw, w tym nad produkcją, czyszczeniem i malowaniem konstrukcji w fabryce MASA, transportem własnym pojazdem ciężarowym, a także w finalnym etapie montażem i legalizacją przez serwis MASA. „Pozbawienie któregokolwiek z tych etapów naszej kontroli mogłoby oznaczać obniżenie jakości produktu końcowego. Umiejący słuchać handlowiec doradca dobierze rozwiązanie zgodnie z potrzebą klienta. Doświadczony kierowca zadba, aby nie uszkodzić konstrukcji podczas rozładunku. Wyspecjalizowany serwisant wykona wszystkie czynności montażowe zgodnie ze sztuką, co pozwoli na długą i bezawaryjną pracę wagi – mówi Krzysztof Pasierbek i dodaje: – Obecnie posiadamy zaplecze techniczne pozwalające realizować najbardziej złożone projekty. Nasze podstawowe urządzenia, wielkogabarytowe wagi przemysłowe, produkujemy w Fabryce Wag w Reblinie koło Słupska. Zakład składa się z hali produkcyjnej o powierzchni ok. 2000 m2, pomieszczeń serwisowych, magazynowych oraz socjalno-biurowych. Wyposażenie zakładu stanowią nowoczesne urządzenia, w tym m.in. dwie ośmiotonowe suwnice, komora śrutownicza o wymiarach 12,5×5×3 m, kabina lakiernicza o wymiarach 12×5×3 m. Nasz zakład spełnia też najbardziej rygorystyczne wymogi UE dotyczące ochrony środowiska.

W zakresie elementów procesu produkcyjnego firma MASA jest ciągle rozbudowywana i doposażana. Stałej modernizacji podlega sprzęt wykorzystywany przez ekipy montażowo-serwisowe: od elektronarzędzi po samochody dostawcze. Jednocześnie ostatnią dużą inwestycją w zakładzie stał się zakup nowej suwnicy, niezbędnej na wszystkich etapach produkcji. Dzięki temu hala produkcyjna wyposażona jest w dwie ośmiotonowe suwnice, co mocno usprawnia organizację pracy. Teraz na przykład w zakładzie, gdy na jednym końcu hali odbywa się rozładunek dostarczonych profili stalowych, malarze mogą transportować konstrukcję do komory lakierniczej.

Waga WiFi

W ostatnich tygodniach producent wag przemysłowych podpisał umowę z działającą globalnie firmą Mettler Toledo z siedzibą w Szwajcarii. Dzięki temu znajdująca się w portfolio firmy linia wag Mastron zostanie wyposażona w najnowszej generacji cyfrowe czujniki PDX. „Zmianę, która dzięki temu wprowadzona zostanie w naszych urządzeniach, porównać można z przejściem z wag mechanicznych do elektronicznych – stwierdza Krzysztof Pasierbek. – Najważniejsze zalety cyfrowych czujników PDX to dokładność i powtarzalność pomiaru znacznie wyższa niż w czujnikach analogowych i prostych czujnikach cyfrowych, uzyskana poprzez kompensację wielu parametrów, odporność na przepięcia potwierdzona gwarancją, a także system „wczesnego ostrzegania” o możliwej awarii bazujący na pomiarze stężenia gazu, którym wypełniony jest czujnik.

MASA stawia na rozwój proponowanych przez siebie rozwiązań technologicznych również w kontekście wykorzystania wciąż pojawiających się nowinek na rynku. „Dla nowoczesnego klienta, oprócz samego ważenia, coraz ważniejsze jest to, co dzieje się z danymi po jego zakończeniu. Oczekuje on wykorzystania najnowszych technologii, w tym dostępu do danych przez WiFi, GSM, zdalnej kontroli pracy operatora wagi czy też łatwej integracji wagi z systemem informatycznym firmy. Ten obszar zyskuje na znaczeniu i dla wielu klientów będzie w najbliższym czasie głównym kryterium wyboru urządzenia – mówi specjalista ds. handlowych. – Patrząc z perspektywy najbliższych kilku lat rynku wag w Polsce wydarzeniami, które na niego wpłyną, będą na pewno nowe inwestycje przemysłowe, gospodarowanie odpadami, umowy na odcinki dróg ekspresowych i autostrad, a także ustabilizowanie się sytuacji na rynku Odnawialnych Źródeł Energii. Sezonowo o możliwościach inwestycyjnych rolników zdecyduje uruchomienie poszczególnych programów i dotacji.

MASA stara się także pozyskać wiarygodnych partnerów na zagranicznych rynkach branżowych. Aktualnie pozycja firmy jest mocna w krajach nadbałtyckich i skandynawskich. Producent stara się zaistnieć na kolejnych rynkach, przede wszystkim w Europie Zachodniej. Punktem wyjścia realizacji tej strategii będzie udział w największych branżowych imprezach targowych i wystawienniczych.

Waga MARS-STZ

Waga MARS-STZ

Od spawacza do konstruktora

Szanse na rozwój firmy na rynkach zagranicznych są duże, gdyż MASA posiada ugruntowaną pozycję wśród producentów wag przemysłowych, tym bardziej że ich podstawowym atutem jest niewątpliwie mobilność. „Jakiś czas temu prawdziwą rewolucją było przejście od wag mechanicznych do elektronicznych. Zamiast budowy dołu fundamentowego o głębokości ok. 2 m wystarczył fragment twardego i równego podłoża. Chociaż wagi mechaniczne były małymi arcydziełami inżynierii, nie dawały możliwości rejestracji danych ani kontroli osoby obsługującej wagę – stwierdza Krzysztof Pasierbek – Ważną rolę w asortymencie firmy MASA odgrywają wagi samochodowe przenośne, ustawiane na prefabrykowanych elementach. W wielu wypadkach przedsiębiorstwa działają na terenie, który nie jest ich własnością, dlatego łatwość demontażu jest dużą zaletą przy wyborze wagi. Nie bez wpływu na popularność wag przenośnych pozostaje również biurokracja związana z uzyskaniem pozwolenia na budowę”.

Wszystkie oferowane przez firmę urządzenia posiadają certyfikat zatwierdzenia typu Wspólnoty Europejskiej i spełniają wymagania III klasy dokładności OIML (Międzynarodowej Organizacji Metrologii Prawnej). Ich dużymi zaletami jest długa żywotność i niezawodność potwierdzana wieloletnią gwarancją. Duże znaczenie ma również to, że każda waga produkowana jest na indywidualne zlecenie, a klient otrzymać może produkt o dowolnym wymiarze, nośności, a nawet kolorze zgodnym z jego barwami firmowymi. „Przede wszystkim liczy się jakość oferowanego produktu, możliwa do uzyskania jedynie w warunkach przemysłowych. Nie do przecenienia jest także elastyczność, którą daje własny zakład produkcyjny, oraz kadra inżynierska. W krótkim czasie jesteśmy w stanie zaprojektować i wykonać nietypowe urządzenie, idealnie dopasowane do indywidualnych potrzeb zamawiającego – podsumowuje Krzysztof Pasierbek. – Na sukces firmy pracują po równo wszystkie działy firmy. Od rzetelnej pracy spawaczy, tokarzy, malarzy, monterów, kierowcy, pracowników biurowych, informatyka, handlowca, konstruktora zależy powodzenie całego przedsięwzięcia, jakim jest produkcja wag.