http://www.doka.com

Skanska znów zatrudnia i rośnie w siłę

|

Siódmy raz z rzędu inżynierowie przyznali firmie Skanska nagrodę „Firma dla Inżyniera” w konkursie organizowanym przez Bank Danych o Inżynierach. W głosowaniu wzięło udział prawie 2 tys. inżynierów. Firma rodem ze Szwecji działa na polskim rynku bardzo prężnie. Nie sposób za jednym zamachem opisać wszystkich jej działań, dlatego pod lupę wzięliśmy kilka inwestycji realizowanych przez Skanska w Łodzi i poprosiliśmy kilku doświadczonych inżynierów, by opowiedzieli nam o swoich budowach.

Zacznijmy jednak od tego, że w wyniku intensywnej kampanii rekrutacyjnej Skanska chce w ciągu kilku miesięcy zatrudnić w Polsce kolejne 800 osób. Poszukiwani są inżynierowie budownictwa, menedżerowie projektów, specjaliści z uprawnieniami i kilkuletnim doświadczeniem. Cały rok 2013, mimo trudnej koniunktury dla branży budowlanej i deweloperskiej, był dla grupy Skanska bardzo dobry. Sama tylko część budowlana grupy – Skanska SA – osiągnęła przychody w wysokości 4,2 mld zł. Zysk operacyjny wyniósł 170 mln zł, a zysk brutto – 187,4 mln zł. Pod koniec roku 2013 najlepsze 12 miesięcy w historii ogłosiła również Skanska Property Poland. W tym okresie spółka sprzedała aż cztery kompleksy biurowe o łącznej powierzchni najmu dochodzącej do 85 tys. m2 za ponad 1,2 mld zł. Także Skanska Residential Development Poland, deweloper mieszkaniowy, osiągnęła cele założone na rok 2013. Dzięki dobrym wynikom i bogatemu portfelowi zamówień na kolejne miesiące Skanska zajmuje czołowe miejsce w gronie firm budowlanych i deweloperskich w naszym kraju.

„Naszym celem jest «zyskowny wzrost», czyli zwiększanie przychodów przy zachowaniu satysfakcjonującego poziomu rentowności – mówi Krzysztof Andrulewicz, prezes zarządu Skanska SA. – Kierujemy się strategią pięciu zer, na którą składają się: zero deficytowych kontraktów, zero wypadków, zero usterek, zero zagrożeń środowiskowych i zero naruszeń etyki. Podchodzimy do projektów w sposób selektywny. Na przetargi nie patrzymy przez pryzmat ceny, za którą możemy wygrać, ale analizujemy koszty i ryzyko, jakie będziemy musieli ponieść, wykonując kontrakt”.

Taka strategia przynosi efekty nawet na trudnym rynku. Niedawno Skanska została uznana za najcenniejszą firmę budowlaną w Polsce w rankingu towarzyszącym liście 500 największych przedsiębiorstw stworzonej przez dziennik „Rzeczpospolita”.

„Chcemy zatrudnić mniej więcej 800 osób na terenie całego kraju – mówi Katarzyna Skorupka-Podziewska, dyrektor ds. zarządzania zasobami ludzkimi w Skanska. – Poszukujemy specjalistów z uprawnieniami budowlanymi: menedżerów projektów, kierowników budów i kierowników robót, ale także osób z wąskich specjalizacji, np. elektrycznej, energetycznej, niskoprądowej, kolejowej czy hydroinżynieryjnej”.

Pracowników regularnie poszukuje też Skanska Property Poland – spółka będąca deweloperem innowacyjnych zielonych budynków biurowych. Menedżerowie projektów, specjaliści ds. zrównoważonego rozwoju, marketingowcy i negocjatorzy ds. wynajmu – to przykładowe stanowiska, na które spółka rekrutuje pracowników kilka razy do roku.

Pozyskanie specjalistów z doświadczeniem i odpowiednimi uprawnieniami bywa w Polsce dużym wyzwaniem, zwłaszcza przy nietypowych, innowacyjnych realizacjach. Jak wynika z raportu Polskiej Izby Inżynierów Budownictwa z grudnia 2013 r., na rynku praktycznie nie przybywa specjalistów z tej branży. W minionym roku różnica pomiędzy osobami, które zostały przyjęte do Izby, a osobami, które ją opuściły, to zaledwie 29 członków. To za mało, by zaspokoić choćby mały procent potrzeb rynkowych. Co więcej, bardzo dużą grupę stanowią w Izbie osoby w wieku przedemerytalnym, które niedługo zakończą pracę zawodową.

„Największe luki na rynku obserwujemy w takich specjalizacjach jak kolejowa, elektryczna, teletechniczna, sanitarna czy hydroinżynieryjna – podkreśla Katarzyna Skorupka-Podziewska. – Warto dodać, że w trakcie procesu rekrutacyjnego równie ważne jak doświadczenie są dla nas umiejętności interpersonalne kandydata, podejście do bezpieczeństwa na budowie oraz utożsamianie się z wartościami naszej firmy. Rekrutacja to jednak dopiero początek drogi. Naszą politykę personalną prowadzimy bardzo świadomie. Przyciągamy do firmy właściwe osoby, ale stosujemy też wiele narzędzi, by je później utrzymać”.

Obecnie Skanska zatrudnia w Polsce 7 tys. osób. Pozycję firmy jako pracodawcy potwierdzają wyniki rankingów, w których grupa od kilku lat nieprzerwanie zajmuje czołowe miejsca. Mowa o rankingach „Firma dla Inżyniera” czy „Idealny pracodawca”, organizowanym przez firmę doradczą Universum.

O całej grupie Skanska można pisać i pisać, a nawet stworzyć na ten temat oddzielną gazetę. W „Polskim Przemyśle” mamy ograniczoną ilość miejsca, dlatego tym razem pod lupę wzięliśmy kilka inwestycji realizowanych przez Skanska w Łodzi i poprosiliśmy kilku doświadczonych inżynierów, by opowiedzieli nam o swoich budowach.

Zielony Horyzont – ekologiczne znaczy tanie w utrzymaniu
Infosys Green Horizon to budynek biurowy położony w atrakcyjnej lokalizacji przy rondzie Solidarności, będącym jednym z głównym węzłów komunikacyjnych miasta. Biurowiec ten jest jedynym budynkiem klasy A certyfikowanym w systemie LEED na poziomie Gold oddanym do użytku w Łodzi w roku 2012. Energooszczędne oświetlenie oraz wydajny system klimatyzacji, wsparty inteligentnym wykorzystaniem chłodnego powietrza spoza budynku, prowadzą do znaczącej redukcji kosztów zużycia energii. Budynek posiada także udogodnienia dla jego użytkowników chcących dojeżdżać do pracy rowerem, takie jak miejsca do parkowania jednośladów oraz przebieralnie i prysznice dla rowerzystów.

Wykorzystanie wody deszczowej do nawadniania roślin oraz zastosowanie wodooszczędnej armatury pozwoliło zredukować zużycie wody niemal o jedną trzecią. W ciągu roku zaoszczędzone zostanie 8 450 000 litrów wody, czyli tyle, ile potrzebne jest do napełnienia trzech basenów olimpijskich.

skanska2

Tak wygląda biurowiec Infosys Green Horizon wybudowany przez Skanska w Łodzi

Dostęp do światła dziennego i widoku na zewnątrz jest zapewniony dla 75% regularnie zaprojektowanej powierzchni. W budynku wykorzystano również strefowy system kontroli temperatury w powierzchniach typu open space oraz pomieszczeniach zamkniętych. W trakcie budowy wykorzystywano materiały wydobywane i produkowane regionalnie, co wywiera pozytywny wpływ na lokalną gospodarkę. Elementy drewniane i produkty na bazie drewna zastosowane w budynku pochodzą z upraw certyfikowanych (FSC).

Sebastian Tryniszewski, menedżer projektu w Skanska, który odpowiadał za inwestycję, mówi, że była dla niego największym wyzwaniem w karierze.

„Co było najtrudniejsze? Sam budynek zlokalizowany został w śródmieściu Łodzi. Jego powierzchnia całkowicie wypełniała działkę i w związku z tym mieliśmy do czynienia z bardzo skomplikowaną logistyką. Jeśli chodzi o sprawy typowo techniczne, to wyzwanie stanowiły złożoność systemów instalacji i dostosowanie technologii budowy do wymogów certyfikacji LEED (budynek otrzymał certyfikat LEED GOLD). Dodatkowo konstrukcja żelbetowa monolityczna ze sprężanymi stropami również nie należy do najłatwiejszych. Oczywiście, zadanie udało się zrealizować w zakładanym terminie i budżecie” – opowiada nam Sebastian Tryniszewski. Rzecz jasna bez pełnego zaangażowania zespołu, wszystkich uczestników procesu, tj. inwestora i projektantów, nie byłoby to możliwe.

To już kolejny udany projekt Sebastiana Tryniszewskiego, który zaczynał w roku 2004, również w firmie Skanska. Wtedy pracował przy projekcie budowy zakładu produkcyjnego dla BSH w Łodzi. „Tak się składa, że w życiu zawodowym miałem szczęście uczestniczyć w dużych i ciekawych projektach” – podsumowuje inżynier.

Od tamtych czasów technologia bardzo się nie zmieniła, natomiast wykorzystanie nowoczesnych rozwiązań stało się bardziej powszechne: „Za wyjątkiem sprężanych stropów we wspomnianym biurowcu, które umożliwiają lepsze wykorzystanie przestrzeni (zwiększenie rozpiętości pomiędzy elementami pionowymi), w aspekcie robót budowlanych nie dokonano wielkiego kroku. Szczególną uwagę należy jednak zwrócić na stronę instalacyjną nowoczesnych biurowców. Obecnie stosowane rozwiązania w branży sanitarnej oraz w zakresie systemów sterujących budynkiem zapewniają komfort użytkownikom budynku, a także pozwalają na kontrolowanie jego wszystkich funkcji za pomocą monitora i komputera. Te tzw. inteligentne budynki, dzięki zaawansowanym technologiom, zwłaszcza w zakresie instalacji, pozwalają również na oszczędną i ekologiczną eksploatację” – tłumaczy menedżer projektu ze Skanska.

Ta ekologiczna eksploatacja wiąże się również z doborem odpowiednich materiałów podczas budowy. „Oczywiście, musi nastąpić odpowiedni dobór materiałów budowlanych, żeby osiągnąć jak najlepsze parametry związane z energooszczędnością. Należy pamiętać, że sedno budynków energooszczędnych tkwi przede wszystkim w rozwiązaniach instalacyjnych: inteligentnym systemie BMS sterującym wszystkimi funkcjami budynku, który zapewnia optymalny komfort użytkownikom, a jednocześnie pozwala obniżyć zużycie wody, energii elektrycznej i nie ma negatywnego wpływu na otoczenie”.

Chociaż była to pierwsza tego typu konstrukcja w Łodzi, to Skanska ma już za sobą budowę kilku podobnych budynków biurowych z certyfikatem LEED w innych częściach Polski. To umożliwiło inżynierom pracującym przy łódzkim projekcie wymianę doświadczeń i nieco ułatwiło zadanie. Pozwoliło również zaproponować pewne zmiany w projekcie. Budowa Green Horizon w Łodzi trwała 28 miesięcy, pracowało przy niej dziennie średnio 500 osób. Obiekt został zrealizowany dla Skanska Property Poland.

We wrześniu ul. Rojna zyska nowe oblicze
Jeśli chodzi o inwestycje drogowe, to w nich również Skanska radzi sobie całkiem nieźle. Wojciech Chojecki, który jest menedżerem projektu przebudowy ul. Rojnej w Łodzi, o inwestycji mówi tak: „Projekt obejmuje całkowitą wymianę konstrukcji jezdni wraz z korektą układu geometrycznego drogi, budowę trzech rond oraz skrzyżowań z wyniesionymi tarczami, przebudowę infrastruktury podziemnej, usprawnienie systemu odwodnienia, nowe chodniki, ścieżki rowerowe i parkingi. Najtrudniejsze, ze względu na usytuowanie inwestycji w mieście, jest zaplanowanie tymczasowej organizacji ruchu oraz sprawne zorganizowanie samej budowy (transportu, dostaw, placów składowych) w warunkach ograniczonej przestrzeni i znacznego obciążenia okolicznej sieci drogowej”. Dodatkowo budowę utrudnił fakt, że inżynierowie Skanska musieli się mierzyć ze znacznym zwiększeniem zakresu robót poprzez zlecone przez zamawiającego roboty dodatkowe: „Musimy przeorganizować prace, wykonać dodatkowy zakres i ze wszystkim wyrobić się w czasie przewidzianym na realizację podstawowego zamówienia. Naszym celem jest oddać do ruchu całą ulicę Rojną do końca września” – tłumaczy Wojciech Chojecki.

Dodatkowe prace nie wiązały się z wydłużeniem terminu na realizację. W Skanska zapewniają, że wrześniowy termin nie jest zagrożony. Po zakończeniu budowy ul. Rojna stanie się przede wszystkim bardziej bezpieczna dla pieszych i rowerzystów. Dlaczego?

skanska5

„Wprowadzony zostanie szereg rozwiązań uspokajających ruch, w tym zwężenie jezdni, budowa rond oraz skrzyżowań z wyniesionymi tarczami, azyle dla pieszych. Wszystko to pozwoli ograniczyć prędkość poruszających się ulicą pojazdów i nadać jej bardziej lokalny charakter. Uporządkowane zostaną także kwestie parkowania. Zgodnie z obowiązującymi regulacjami prawnymi drogi należy projektować i wykonywać, zakładając okres trwałości wynoszący 25 lat. I co najmniej tyle czasu ulica Rojna powinna służyć mieszkańcom bez remontów o charakterze generalnym. Ciekawostką jest nowatorskie rondo typu turbinowego, które powstanie w miejscu klasycznego skrzyżowania z sygnalizacją świetlną na przecięciu ulic Rojnej i Traktorowej. Rozwiązanie takie zwiększy płynność przejazdu i poprawi bezpieczeństwo poprzez wydzielenie pasów kanalizujących ruch i zmniejszenie liczby punktów kolizyjnych na skrzyżowaniu. Zastosowane zostaną także, po raz pierwszy w Łodzi, scalone wiatokioski” – wylicza Chojecki.

Podczas realizacji inwestycji zużytych zostanie mniej więcej 1,8 tys. t betonu. Skanska ułoży ok. 25 tys. t mieszanek mineralno-bitumicznych i 8 km krawężnika, ustawi także 200 nowych latarni. Powstanie 2,5 km nowych ścieżek rowerowych. Oferta Skanska w przetargu opiewała na 21,5 mln zł. Inwestorem jest Zarząd Dróg i Transportu w Łodzi.

Czy wiesz, że…
Przebudowa ul. Rojnej w Łodzi obejmuje odcinek o długości
2,3 km, od ul. Traktorowej, do ul. Szczecińskiej. Na całej długości zostanie wykonana nowa konstrukcja nawierzchni, przebudowana zostanie kanalizacja deszczowa oraz sieci kolidujące z remontowaną drogą: wodociągowa, elektroenergetyczna, teletechniczna i ciepłownicza. Powstaną też nowe chodniki i drogi rowerowe jedno- i dwukierunkowe. W ramach inwestycji zostaną zbudowane trzy ronda w miejscach dotychczasowych skrzyżowań ul. Rojnej z ulicami: Rydzową (trójwylotowe), Kaczeńcową (czterowylotowe) i Traktorową (turbinowe). Przy nich powstaną przejścia dla pieszych z wyspami i przejazdy dla rowerzystów. Kontrakt przewiduje również budowę czterech skrzyżowań z ulicami: Wici, Banachiewicza, Wiernej Rzeki i z al. Pasjonistów. W celu ograniczenia prędkości przejeżdżających pojazdów będą to skrzyżowania z tzw. podniesioną tarczą. Przebudowę przejdzie także pętla autobusowa
i sygnalizacja świetlna w obrębie skrzyżowania z ul. Szczecińską. Na ten czas pętla autobusowa zostanie przeniesiona z ul. Rojnej na ul. Szczecińską (w okolicy ul. Wareckiej). Ponadto w ramach zadania remont przejdą: ul. Lniana – na odcinku od ul. Kaczeńcowej do ul. Rydzowej (0,7 km) oraz ul. Grabieniec–Lniana na odcinku od ul. Traktorowej do ul. Kaczeńcowej (0,6 km).

Wiedza i rozwój
Kolejnymi inwestycjami, za które odpowiedzialna jest Skanska w Łodzi, są: adaptacja zespołu fabryczno-rezydencjalnego na biura dla Łódzkiej Agencji Rozwoju Regionalnego i budowa Wydziału Filologicznego Uniwersytetu Łódzkiego. Za obie realizacje odpowiada Adam Motyl, menedżer projektu w Skanska, który swoją przygodę w firmie rozpoczynał na stanowisku inżyniera budowy przy budowie Atlas Areny.

skanska1

„Wykonywaliśmy prace związane z konstrukcją główną budynku, kończyliśmy po poprzednim wykonawcy słupy żelbetowe i pierścień żelbetowy, na którym miał się oprzeć dach” – wspomina Adam Motyl i dodaje, że oczywiście nie była to jego pierwsza budowa. Wcześniej pracował przy mniejszych projektach, a przygodę z budownictwem zaczynał od budowy bloku wielorodzinnego w Łodzi, przy ul. Okoniowej.

skanska4

Wydział Filologiczny Uniwersytetu Łódzkiego, jedna z wielu realizacji firmy Skanska dla wyższej uczelni w Polsce

Budują dla uczelni wyższych
Dzięki zrealizowanym przez Skanska inwestycjom żacy mogą zdobywać wykształcenie w nowoczesnych i komfortowych aulach wykładowych, laboratoriach i bibliotekach.
Od ponad dekady Skanska jest jednym z głównych wykonawców inwestycji dla polskiego szkolnictwa wyższego. Na swoim koncie mamy niemal 30 zrealizowanych projektów, a kolejne są w budowie. Wykonane przez nas obiekty zapewniają profesjonalne warunki do nauki, pracy i badań naukowych zarówno dla studentów, jak i dla kadry akademickiej. Tym samym pozwalają na poszerzenie oferty dydaktycznej uczelni i podniesienie poziomu kształcenia.

Dla Uniwersytetu Rzeszowskiego wybudowaliśmy Centrum Innowacji i Transferu Wiedzy Techniczno-Przyrodniczej oraz Kompleks Naukowo-Dydaktyczny Centrum Mikroelektroniki i Nanotechnologii. Kompleks mieści nowoczesne laboratoria, w których będą prowadzone badania w technologiach wykorzystywanych m.in. w lotnictwie i medycynie, a które do tej pory na Podkarpaciu nie były realizowane. Znajdują się tu tzw. clean rooms, czyli pomieszczenia o klasie czystości A, wyposażone w specjalne wejścia – śluzy oraz bardzo wydajne systemy klimatyzacyjne. W pomieszczeniach zostaną zainstalowane pierwsze na Podkarpaciu przyrządy do wytwarzania warstw półprzewodnikowych najnowocześniejszą metodą MBI, urządzenia do fotolitografii i litografii elektronowej, a także spektrometr masowy oraz jeden z najnowocześniejszych w Polsce mikroskopów elektronowych, tzw. Dual Beam. Na Uniwersytecie powstaną nowe kierunki i specjalności takie jak: nanoelektronika, bioinżynieria medyczna, bioinformatyka, biotechnologia analityczna i biomateriały.

ŁARR, czyli Wojewódzkie Centrum Biznesu i Przedsiębiorczości
Inwestycja opiewa na kwotę 7,7 mln zł. W budynku swoją siedzibę znajdzie Łódzka Agencja Rozwoju Regionalnego. ŁARR z biurowca przy ul. Tuwima przeniesie się do zabytkowej fabryki z willą przy ul. Narutowicza 34. Zabytki te zostaną wyremontowane i zaadaptowane na biura tej agencji.

W nowym miejscu, na łącznej powierzchni wynoszącej ok. 3200 m2, prócz siedziby ŁARR SA powstanie Łódzki Inkubator Przedsiębiorczości i Klaster Nowych Technologii. Budynek stanie się siedzibą stowarzyszeń, fundacji, a także organizacji działających na rzecz rozwoju przedsiębiorczości w regionie.

W kompleksie znajdują się: dawny budynek mieszkalny – willa (pałacyk), fabryka, łącznik (wraz z klatką schodową i budynkiem produkcyjnym), a także budynek warsztatowy. Willa, fabryka i piwnice zostały wzniesione na przełomie XIX i XX w., natomiast łącznik i budynek warsztatowy powstały w latach 50. XX w.

W ramach tej inwestycji Skanska przebuduje, nadbuduje oraz wyremontuje te budynki z przeznaczeniem dla Łódzkiej Agencji Rozwoju Regionalnego. Celem inwestycji jest stworzenie enklawy dla działalności, rozwoju oraz integracji środowisk ze świata biznesu i różnych grup społecznych, którym przyświeca inicjatywa rozwoju regionu łódzkiego.

Jest to kolejny remont zabytkowej willi na terenie Łodzi, zrealizowany przez Skanska. W roku 2011 firma zrewitalizowała i przebudowała budynki wchodzące w skład dawnej willi Meyera wraz z dostosowaniem ich do nowych funkcji. Obiekt został przeznaczony na siedzibę Centrum Obsługi Przedsiębiorcy oraz Departamentu Kultury Fizycznej, Sportu i Turystyki.

Która z dwóch budów jest bardziej wymagająca? Wydział Filologiczny czy może ŁARR? – pytamy. „Obie budowy są trudne. Wydział Filologiczny ze względu na rozmiar projektu oraz ciekawą bryłę budynku zmuszającą do szukania nieszablonowych rozwiązań. Natomiast w wypadku ŁARR prace odbywają się na bardzo małym placu budowy, przy zabytkowych obiektach. To remont, przy którym co rusz natrafiamy na kolejne niespodzianki”.

skanska3

Kolejna inwestycja, którą realizuje Skanska w Łodzi to Wojewódzkie Centrum Biznesu i Przedsiębiorczości.
W budynku swoją siedzibę znajdzie Łódzka Agencja Rozwoju Regionalnego

Dla Adama Motyla w budynku Wydziału Filologicznego najtrudniejsze było wykonanie konstrukcji w zaprojektowanym kształcie. Wspornikowe stropy drugiej kondygnacji o wysięgu ponad 4 m wymagały zastosowania specjalistycznych elementów systemu deskowania. Z kolei jeśli chodzi o ściany klatek schodowych, wychylające się poza obrys budynku, to największym problemem było bezpieczeństwo. Konieczne było dokładne zaplanowanie wykonywanych prac, zapewnienie prawidłowych zabezpieczeń i specjalistycznych szalunków. W wypadku budynku ŁARR wyzwaniem było skoordynowanie prac na niewielkim placu budowy i zorganizowanie ich w sposób bezpieczny, z zachowaniem wysokich standardów obowiązujących w Skanska. Dodatkowo prace przy ŁARR są objęte nadzorem konserwatora zabytków.

Dla osób ciekawych wrażeń estetycznych i zainteresowanych piękną architekturą uchylimy rąbka tajemnicy. Otóż piękno budynku ŁARR schowane jest przed nami w głębi podwórka i jak na razie niestety tak pozostanie. Obiekt wybudowany został na początku XX w. i był wizytówką tej okolicy. Piękna konstrukcja jest jednak schowana za nieestetyczną „plombą” z czasów komunistycznych i wielu mieszkańców Łodzi jej nie oglądało.

Fundamenty budynku Wydziału Filologicznego UŁ, pomimo dobrych warunków gruntowych, są posadowione na kilkunastu poziomach, a różnica wysokości wynosi ponad 3 m. Powodem takiego rozwiązania jest rozległa sieć kanałów wentylacyjnych rozciągająca się pod całym budynkiem. Jej zadaniem jest zapewnienie sprawnej wentylacji zarówno w aulach wykładowych, jak i we wszystkich pozostałych pomieszczeniach obiektu.