Promostal: projektowanie, produkcja i montaż konstrukcji stalowych

|
www.promostal.pl

Uważają, i słusznie, że syndrom Polski Wschodniej to stereotyp. I choć siedzibą spółki Promostal jest Czarna Białostocka, niewielkie miasteczko pod Białymstokiem, podbili serca inwestorów z krajów skandynawskich. Tam są wręcz rozchwytywani. Renomę zbudowali w zaledwie 4 lata, bo spółka powstała w 2008 r. O sukcesie firmy, jej realizacjach, planach na przyszłość i problemach rozmawiamy z Grzegorzem Polakiem – pełnomocnikiem zarządu Promostalu.

Po 4 latach działalności są państwo rozpoznawalną na rynku firmą, która zajmuje się konstrukcjami stalowymi. Od czego się zaczęło?

Grupa doświadczonych w tej branży menedżerów i inżynierów w roku 2008 założyła spółkę Promostal. Dokonano szeregu inwestycji w specjalistyczne maszyny i urządzenia, umożliwiające efektywny proces produkcyjny. Działalność produkcyjną spółka rozpoczęła w drugiej połowie 2008 r. Głównym przedmiotem działalności firmy jest produkcja przestrzennych konstrukcji stalowych.

Proszę scharakteryzować państwa ofertę.

Wykonujemy obiekty przemysłowe, handlowe i biurowe oraz obiekty inżynieryjne o konstrukcji stalowej, a także obiekty drogowe – mosty, wiadukty kolejowe i kładki dla pieszych. Kompleksowo obsługujemy inwestorów w zakresie wykonania dokumentacji warsztatowej, prefabrykacji i montażu konstrukcji stalowej budowanych obiektów. Swoją produkcję opieramy na wykorzystaniu najnowocześniejszych rozwiązań technicznych, informatycznych oraz wsparcia projektowego.

Jednym z obszarów państwa działalności jest też wykonywanie konstrukcji dla przemysłu paliwowego i stoczniowego. Proszę powiedzieć coś więcej na ten temat.

Nasi klienci z branży paliwowej i stoczniowej są bardzo wymagający, na pierwszym miejscu stawiają ponadprzeciętną jakość dostarczanych im wyrobów. Często są to unikatowe projekty wykraczające poza ramy i normy standardowych konstrukcji budowlanych, wymagające od wykonawcy wysokich kwalifikacji oraz szerokiej wiedzy technologicznej. Naszą zaletą jest to, że potrafimy sprostać tym wymaganiom i produkować trudne oraz nietypowe wyroby o najwyższej jakości. Przykładem konstrukcji, jaką wykonywaliśmy dla przemysłu paliwowego, jest stacja uzdatniania wody dla rafinerii Grupy Lotos.

Działają państwo tylko na polskim rynku czy też świadczą usługi w innych krajach świata? Jeśli tak, to proszę opowiedzieć o działalności firmy zagranicą.

Zarząd przedsiębiorstwa postawił na wysoką jakość produkcji oraz profesjonalizm obsługi klienta. Efektem tych starań zarządu oraz profesjonalnej pracy ofertowo-projektowej, wykonanej przez naszych inżynierów, było pozyskanie pierwszych kontraktów i nawiązanie stałej współpracy z kontrahentami ze Skandynawii. W sposób szczególny skierowaliśmy więc swoje zainteresowanie na ten rynek. Pierwsze zlecenia były poprzedzone audytami przeprowadzonymi przez skandynawskie firmy audytorskie, badającymi możliwości produkcyjne i montażowe Promostalu. Do tej pory na rynku skandynawskim zrealizowaliśmy łącznie 68 kontraktów, a kolejne 24 są w fazie realizacji. Działamy przede wszystkim na terenie Szwecji, Norwegii i Danii. Obecnie współpracujemy z największymi generalnymi wykonawcami ze Skandynawii, takimi jak NCC, Skanska, Bladt, Speccon czy JHS Engineering. Jesteśmy zarejestrowani w Norwegii jako podmiot prowadzący działalność gospodarczą w tym kraju, a w Szwecji dokonaliśmy wszelkich niezbędnych rejestracji podatkowych, które umożliwiają nam montaż naszych konstrukcji. Jesteśmy także zarejestrowani w norweskim systemie Achilles, zawierającym dane dostawców i odbiorców z branży budowlanej, co ułatwia nawiązywanie kontaktów i pozyskiwanie zleceń.

Firma powstała w roku 2008. To całkiem niedawno. A przecież obecnie trudno jest prowadzić firmę w Polsce. Jak sobie państwo z tym radzą?Każdy klient, który postawi na państwa doświadczenie, może liczyć na pomoc praktycznie na każdym etapie zlecenia, bo zajmują się państwo również projektowaniem.

Prowadzimy ścisłą współpracę ze sprawdzonymi biurami projektowymi zarówno w Polsce, jak i zagranicą, głównie w Skandynawii. We własnym zakresie wykonujemy dokumentacje warsztatowe i modelownie 3D. Korzystamy z najlepszych na rynku rozwiązań informatycznych do projektowania, między innymi z systemu Tekla Structures. Dlatego też jesteśmy w stanie nie tylko produkować i następnie montować konstrukcje, ale też realizować projekty w myśl formuły „zaprojektuj i zbuduj”. Projektowanie jest bardzo specyficznym etapem, podczas którego projektant jest głównie nastawiony na sprostanie wymaganiom klienta  oraz zastosowanie się do norm i przepisów. Kwestie związane z wykonaniem konstrukcji w warsztacie są często pomijane. Dlatego też jesteśmy w stanie ingerować w projekt na etapie jego powstawania, co pozwala na zoptymalizowanie i kosztów, i czasu wykonania.

Proszę się pochwalić państwa parkiem maszynowym.

Jak pan zauważył, jesteśmy firmą młodą, ale tworzoną przez zespół ludzi z bogatym doświadczeniem w branży konstrukcji stalowych. Dobór maszyn został dokładnie przemyślany. Na park maszynowy składają się urządzenia nowe. Dysponujemy m.in. nowoczesnym, sterowanym numerycznie centrum do automatycznego cięcia i wiercenia profili firmy Voortman. Do cięcia profili stosujemy również maszyny CNC firmy JAESPA, zaś do wypalania i cięcia blach – wypalarkę plazmową CNC Oxytome i nożyce uniwersalne do cięcia i otworowania, również sterowane numerycznie, firmy Geka. Oczyszczanie wstępne realizujemy przy użyciu oczyszczarki przelotowej Gietard, natomiast oczyszczanie zasadnicze odbywa się w nowoczesnej komorze śrutowniczej SciTeex. Ponadto dysponujemy nowoczesnymi zestawami spawalniczymi, żurawiem wieżowym, suwnicami, nowoczesnym sprzętem do transportu wewnętrznego i wieloma innymi.

Jakie technologie wykorzystują państwo podczas produkcji?

W zakresie cięcia stali stosujemy zarówno cięcie mechaniczne, jak i gazowe. Stosowane przez Promostal technologie spawania to m.in. spawanie ręczne elektrodą otuloną, spawanie w osłonie gazów aktywnych, spawanie w osłonie gazów aktywnych drutem proszkowym i spawanie łukiem krytym. W zakresie technologii zabezpieczeń antykorozyjnych stosujemy czyszczenie strumieniowościerne do Sa 3, malowanie hydrodynamiczne oraz cynkowanie ogniowe.

Czy zaprojektowanie i montaż mostu to trudne zadanie? Patrząc na nasz rodzimy rynek, można dojść do wniosku, że tego typu inwestycji nie wykonuje się za wiele. Od czego to zależy?

Zarówno w przypadku tradycyjnych konstrukcji budowlanych, jak i obiektów mostowych na trudność danego przedsięwzięcia wpływa wiele czynników, takich jak choćby lokalizacja danego obiektu, wymagania inwestora czy też wizja architektoniczna. Coraz częściej projektanci obiektów mostowych sięgają po nietypowe rozwiązania, stawiają nie tylko na funkcjonalność, ale też na formę, przez co trudności wykonania rosną. Jednak firmy takie jak Promostal – zakwalifikowane przez Komisję Kwalifikacyjną Zakładów Wykonujących Stalowe Konstrukcje Mostowe do wykonywania stalowych konstrukcji mostowych – są w stanie wykonać praktycznie każdą konstrukcję mostową.

W ostatnich kilku latach w Polsce powstało bardzo dużo obiektów mostowych oraz wiaduktów zarówno drogowych, jak i kolejowych. Miało to ścisły związek z rozbudową sieci dróg.

Jak wygląda kwestia konkurencji?

Przewagę w stosunku do firm konkurencyjnych upatrujemy m.in. w tym, że z całą konsekwencją dbamy o utrzymanie niskich kosztów produkcji. Ponosimy nakłady na zdobycie uprawnień rozszerzających zakres oferowanych produktów i usług, na szkolenia pracowników oraz na marketing.

Posiadamy nowoczesny park maszynowy, niewymagający kosztownych remontów i pozwalający na znacznie zautomatyzowanie procesów produkcyjnych. Na obniżenie kosztów wpływ mają również takie elementy jak doświadczona kadra techniczna i zarządzająca, doświadczenie pracowników produkcyjnych, nowy, energooszczędny budynek hali produkcyjnej, optymalne wykorzystanie powierzchni produkcyjnej, pozwalające na doskonałą organizację produkcji. Posiadamy własny system informatyczny wspomagający zarządzanie przedsiębiorstwem we wszystkich obszarach, który może być bardzo szybko przystosowywany do zmieniających się potrzeb. Jest to unikatowe rozwiązanie na rynku oprogramowania, umożliwiające realizację kontraktów o najwyższych wymaganiach jakościowych.

Zdarzają się też takie sytuacje, zwłaszcza w przypadku dużych kontraktów i krótkich terminów realizacji, że wśród konkurentów znajdujemy partnerów.

O wiele trudniej jest nam konkurować z firmami z krajów bałtyckich, Turcji czy też Chin, gdzie cena wykonania jest bardzo niska. W związku z tym skupiamy się na konstrukcjach trudnych, wymagających wysokiej klasy fachowców, takich jak mosty oraz konstrukcje przemysłowe.

Państwa atutem jest także budowa hal produkcyjnych. Czy budują państwo tylko ten określony typ hal, czy też na życzenie klienta mogą państwo wybudować np. chłodnię?

Naturalnie. W naszej ofercie znajdują się różnorodne hale – zarówno produkcyjne, magazynowe, jak i hale innego przeznaczenia. Wykonujemy obiekty budowlane różnego typu, także przemysłowe i drogowe. Do tej pory wykonaliśmy m.in. stację uzdatniania wody i zespół estakad w rafinerii Grupy Lotos w Gdańsku, zakład utylizacji odpadów komunalnych w gminie Siedliska koło Ełku, halę do gry w koszykówkę i dwie szkoły w Szwecji, wymienniki ciepła wód geotermalnych dla kontrahenta norweskiego, estakady do elektrowni DONG w Danii i wiele innych. W zakresie prefabrykacji i montażu zrealizowaliśmy również wiadukt kolejowy w Sztokholmie, most drogowy w województwie podlaskim i kilka kładek dla pieszych w Danii, Szwecji i Norwegii. Ciekawsze realizacje, wraz galerią zdjęć, są dostępne na naszej stronie internetowej, do której odwiedzenia serdecznie zapraszam. Obecnie budujemy m.in. hutę magnezu w Norwegii dla austriackiego koncernu RHI, elementy konstrukcji stalowej stadionu dla firmy hiszpańskiej oraz uczestniczymy w kilkunastu innych projektach realizowanych zarówno dla kontrahentów krajowych, jak i zagranicznych.

Spółka ma swoją siedzibę w Czarnej Białostockiej pod Białymstokiem. Czy dopadł państwa tak zwany syndrom Polski Wschodniej?

To stereotyp, który niewiele ma już wspólnego z rzeczywistością. Podlasie bowiem to nie tylko skansen i region, który żyje z turystyki i rolnictwa. Tu też jest przemysł, powstają przedsięwzięcia i inicjatywy o charakterze rozwojowym i innowacyjnym. Dla zainteresowanych inwestorów liczy się przede wszystkim korzystne położenie geograficzne regionu. Polska Wschodnia posiada doskonale wykwalifikowanych pracowników i cechuje się niższymi o kilkanaście procent kosztami pracy.

Ważna jest też dostępność terenów inwestycyjnych i parków przemysłowych, parków technologicznych współpracujących z uczelniami oraz specjalne strefy ekonomiczne. Inwestycje ułatwia też istniejąca lub planowana infrastruktura transportowo-logistyczna wraz z przejściami granicznymi przy głównych europejskich szlakach komunikacyjnych.

Większość mieszkańców Polski Wschodniej to ludność miejska, przeważają ludzie młodzi i dobrze wykształceni. Średnia płaca brutto jest niższa niż w pozostałych częściach Polski, stopa bezrobocia zaś w tym regionie kraju jest wyższa niż w innych. To niewątpliwie pomaga w prowadzeniu działalności. Nie cierpimy więc z powodu naszego położenia.

Skoro firma jest dość młoda, pewnie ciągle się rozwija.

Istniejemy na rynku 4 lata. W krótkim czasie udało nam się wyrobić markę i osiągnąć wysoką pozycję. Mimo to mamy jeszcze wiele do zrobienia. Moment tworzenia przedsiębiorstwa zbiegł się z wybuchem kryzysu. Nie wszystkie planowane inwestycje zostały zrealizowane. Jeszcze w tym roku planujemy rozpoczęcie budowy hali nowoczesnej malarni. Od początku działalności stan zatrudnienia w spółce systematycznie rośnie. Obecnie zatrudniamy ponad 120 osób. Po uruchomieniu malarni będziemy potrzebowali dodatkowych pomieszczeń socjalnych dla pracowników tego wydziału. Również powierzchnie biurowe, którymi dysponujemy, przestają wystarczać. Czekają nas zatem kolejne inwestycje.

A jaką ma pan wizję przyszłości?

Naszym celem na najbliższe 2–3 lata jest dalszy rozwój firmy, dokończenie niezbędnych inwestycji i utrzymanie zdobytych rynków i marki. Obecnie posiadane certyfikaty i uprawnienia pozwalają nam już na realizację obiektów w segmencie energetyki. Będziemy się starali o zdobycie tego rynku, zwłaszcza w zakresie „zielonej energetyki” – budowy elementów wież wiatrowych. W kolejnych latach planujemy ekspansję na rynki wschodnie i dalsze umacnianie pozycji na rynkach skandynawskich. Rozszerzenie oferty o konstrukcje typu offshore będzie się wiązało z koniecznością uzyskania kolejnych uprawnień i certyfikatów. Planujemy stopniową rezygnację z segmentu prostych konstrukcji budowlanych na rzecz umacniania pozycji w segmencie konstrukcji trudnych i wymagających.

Bez dobrej kadry żadna firma nie będzie działała sprawnie. Zatem proszę się pochwalić  państwa kadrą.

Zatrudniamy inżynierów z kilkunastoletnim doświadczeniem w zakresie technologii wytwarzania konstrukcji i zarządzania projektami na takich stanowiskach jak: technolog, kierownik projektu, kierownik kontroli jakości.

Nasi pracownicy produkcyjni to doskonali fachowcy, często z ponaddwudziestoletnim doświadczeniem zdobytym w wytwórniach w kraju i za granicą. Wielu z nich posiada szerokie uprawnienia i certyfikaty w zakresie spawalnictwa i obsługi maszyn. W związku z pełnym obłożeniem produkcji na najbliższe miesiące poszukujemy kolejnych pracowników, żeby uruchomić trzecią zmianę. Obecnie pracujemy w systemie dwuzmianowym.

Przedsiębiorstwem kierują osoby z wieloletnim doświadczeniem na stanowiskach menedżerskich i kierowniczych w branży konstrukcji stalowych.

Czego się państwo obawiają? Czy jest coś, co spędza państwu sen z powiek?

Załamania rynku i kolejnej fali kryzysu. Obecna silna pozycja i dobre wyniki finansowe dają szansę na przetrwanie kolejnej fali, jednak spowolnienie rozwoju przedsiębiorstwa w takiej sytuacji byłoby nieuniknione.

Zapewne mają państwo już za sobą kilka sztandarowych realizacji. Z których są państwo najbardziej zadowoleni?

Do największych i najbardziej spektakularnych inwestycji Promostalu należy prefabrykacja i montaż wiaduktu kolejowego w centrum Sundyberg w Szwecji. Elementy mostu zostały przetransportowane z wytwórni w Czarnej Białostockiej na plac budowy w Sundyberg, gdzie ważący 327 t i mierzący 70 m most został scalony, a następnie podniesiony i osadzony ponad trakcją kolejową.

Promostal wykonał też i zmontował most Kanlabron w Karlstad w Szwecji. Projekt tej inwestycji otrzymał w roku 2011 wyróżnienie Szwedzkiego Instytutu Konstrukcji Stalowych w Sztokholmie.

Obecnie Promostal realizuje między innymi duży kontrakt na wykonanie i montaż konstrukcji stalowej hali produkcyjnej huty magnezu w Porsgrunn w Norwegii. Inwestor – firma RHI Normag AS, należąca do austriackiego koncernu RHI – zaproponowała nam rozszerzenie kontraktu o dalsze prace. W ramach rozszerzenia kontraktu wykonaliśmy więc konstrukcję wewnętrzną hali w Porsgrunn oraz komin wraz z kanałami i konstrukcją wsporczą. Wykonamy również obiekty towarzyszące – m.in. budynek sprężarkowni, stację załadowczą i estakady zewnętrzne.

Kolejną inwestycją, którą realizujemy, jest rozbudowa portu lotniczego w Kopenhadze, zakończenie prac przewidziane jest na przełom października i listopada. Inne inwestycje Promostalu na rynku skandynawskim to m.in. szkoły, kładki, hale sportowe i mosty. Na rynku krajowym spółka zrealizowała m.in. stację uzdatniania wody i zespół estakad w rafinerii Grupy Lotos, halę wystawową Expo XXI w Warszawie, halę produkcyjną Masterpress w Białymstoku czy konstrukcję stalową mostu drogowego na krajowej drodze nr 65 w Waliłach, w województwie podlaskim.