Autor:
|
www.europasystems.pl

Europa Systems otwiera Centrum Badań i Rozwoju, gdzie usprawniać będzie technologie, które już obecnie są unikatowe w skali Europy.

Europa Systems – spółka należąca do Paged SA – otwiera 5 sierpnia Centrum Badań i Rozwoju. Usprawniać będzie w nim technologie, które już teraz są unikatowe w skali całej Europy. Przykładem tego jest AGV, czyli automatyczny wózek transportowy ES Gear, zaprezentowany kontrahentom firmy w marcu podczas międzynarodowych targów LogiMAT2017 w Stuttgarcie. W jaki sposób spółka usprawnia oferowane przez siebie rozwiązania?

„World class quality, made in Poland”

Firma specjalizuje się w produkcji zauto­matyzowanych systemów logistyki wewnętrz­nej. Producent dysponu­je obecnie jednym z najnowocześniejszych zakła­dów produkcyjnych w Europie i zatrudnia blisko 200 inżynierów, techni­ków i wysokiej klasy specjalistów.

Dzięki planowanemu 5 sierpnia otwarciu Centrum Badań i Rozwoju Europa Systems zyska duże możliwości tworzenia kolejnych unikatowych rozwiązań w swojej branży. „Jest to następny etap realizacji strategii rozwoju firmy. Etap, który osiągnęliśmy w bardzo krótkim czasie dzięki zaangażowaniu całego sztabu ludzi – mówi Michał Kaźmierczak, prezes Europa Systems, i dodaje: – Na ten projekt udało nam się pozyskać dofinasowanie z Narodowego Centrum Badań i Rozwoju. Nowe Centrum ma halę o powierzchni 2100 m2 i wysokości 12 m, a także nowoczesne przestrzenie biurowe, w których będą powstawać innowacyjne projekty stworzone przez polskich inżynierów”.

Nie może więc dziwić fakt, że przedsiębiorstwo z Żabowa w województwie zachodniopomorskim dzień otwarcia centrum obchodzić będzie naprawdę uroczyście. W ramach zorganizowanego przez spółkę „Innovation Day by Polish Engineers” będzie można zobaczyć zakład firmy i przekonać się, w jaki sposób tworzone są często nie tylko efektywne i nowoczesne, lecz także złożone technologicznie procesy automatyzacji. Oprócz tego producent planuje polską premierę najnowszych rozwiązań w swojej ofercie: wózka AGV oraz Robota Myjka. „Nasza firma nie tyle marzy o wspaniałych projektach, ile po prostu je realizuje. Tym bardziej chcemy się tym sukcesem podzielić z naszymi kontrahentami. Dlatego też 5 sierpnia z otwarcia CBiR postanowiliśmy zrobić niezapomniane wydarzenie pod hasłem „Welcome on Board”, czyli „Witamy na pokładzie”. Mamy oczywiście na myśli pokład Europa Systems.

Jednocześnie będzie to doskonała okazja, aby się spotkać i zobaczyć na własne oczy, w jaki sposób na całej powierzchni naszego zakładu produkcyjnego, mającego ponad 10 tys. m2, tworzone są procesy automatyzacji. Zwieńczeniem tego wyjątkowego dnia będzie Deck Party na pokładzie największego żaglowca świata, STS Siedow, w trakcie odbywającego się w tym czasie finału regat The Tall Ships Races w Szczecinie. Tam też wspólnie obejrzymy koncert wielkiego wirtuoza, jakim z pewnością jest Andrea Bocelli – podkreśla Michał Kaźmierczak. – To ukłon w stronę naszych obecnych klientów, którym chcemy w ten sposób podziękować za wieloletnią współpracę, partnerstwo i zaufanie, oraz zaproszenie dla potencjalnych nowych partnerów, którym chcemy pokazać world class quality, made in Poland”.

Mamy dla naszych czytelników podwójne zaproszenie na to wydarzenie. Należy podkreślić, że „Dzień innowacji” producent z Żabowa planuje na stałe wprowadzić do ważnych wydarzeń w branży intralogistycznej. W ich trakcie prezentowane będą ciekawe, nowe i innowacyjne rozwiązania opracowane w wyniku współpracy uczelni, instytucji technicznych oraz kadry inżynierów zachodniopomorskiej firmy. W ten sposób cały czas tworzone i rozwijane technologie Power Systems będą miały możliwość dotarcia do kolejnych odbiorców. To ważne, bo spółka stale wypuszcza na rynek nowe rozwiązania, pozwalające na optymalizowanie logistyki wewnętrznej w wielu branżach przemysłu. Tylko w tym roku firma stworzyła dwa kolejne produkty, które jednocześnie wciąż są rozwijane i udoskonalane.

europasystems

Powyżej 1,5 tony

„Jednym z urządzeń, które będziemy rozwijać w ramach Centrum Badań i Rozwoju, jest system do mycia i suszenia pustych kontenerów termoizolacyjnych. Kontenery przejeżdżają na przenośniku przez strefę wizyjnej detekcji zanieczyszczeń. Te, które wymagają mycia, jadą do strefy czyszczenia, by następnie trafić w ręce, a tak naprawdę w zrobotyzowane ramię, które dba o ich perfekcyjne wysuszenie – wyjaśnia prezes i dodaje: – Nikt wcześniej koncepcji takiej jak nasza nie opracował. Co więcej, to kolejny krok firmy w rozwoju innowacyjnych rozwiązań dla branży retail. Wcześniej stworzyliśmy system transportu i buforowania kontenerów termoizolacyjnych, by teraz postawić krok dalej”.

Drugą tegoroczną nowością przedsiębiorstwa jest zaprezentowany po raz pierwszy w trakcie wiosennych Międzynarodowych Targów Logistycznych LogiMAT w Stuttgarcie samojezdny wózek transportowy ES Gear – AGV (Automated Guided Vehicle). Jest to pierwsze tego typu urządzenie oparte na najnowszej technologii zasilania, które znalazło się w ofercie polskiej firmy.

Michał Kaźmierczak tak opisuje to rozwiązanie: „Stworzyliśmy innowacyjny produkt bazujący na technologii zasilania opartej na technice napędowej SEW-Eurodrive przy użyciu superkondensatorów. Między innymi dzięki temu ES Gear ma predyspozycje ku temu, by stać się rynkowym przebojem”.

Istotnym elementem technologii, z całą pewnością wyróżniającym wózek polskiego producenta w skali całej Europy, jest możliwość transportu za jego pomocą towarów cięższych niż 1,5 t. Jednocześnie ES Gear wyposażony jest w system kontroli zarządzania zapewniający pełną integrację wózka z istniejącym systemem intralogistycznym. Dzięki temu jego użytkownik ma pełny podgląd statusów i stanów floty AGV dotyczących m.in. lokalizacji czy poziomu naładowania baterii. Należy podkreślić, że urządzenie zostało zaprojektowane w sposób umożliwiający dowolny dobór: przenośnika, wysokości roboczej definiującej układ nośny, obciążenia, długości trasy i komunikacji. Dzięki temu jego użytkownicy otrzymają możliwość modyfikowania tras wózka.

Wszystkie te elementy powodują, że ES Gear może znaleźć szerokie zastosowanie w wielu obszarach intralogistyki. Samojezdny wózek transportowy wyprodukowany w Żabowie z pewnością dobrze się sprawdzi zarówno w zakładach produkcyjnych, jak i różnego typu magazynach i centrach dystrybucyjnych, „czyli wszędzie tam, gdzie istnieje potrzeba pełnej automatyzacji procesów transportu wewnętrznego, a wymogiem jest zachowanie wolnych i bezpiecznych przejść dla pracowników” – podkreśla Michał Kaźmierczak.

Nie ma innej możliwości niż automatyzacja

„Jesteśmy obecnie w branży intralogistycznej od ponad 20 lat. Nasze doświadczenie oparte jest w dużej mierze na eksporcie produktów. W związku z tym również dalsze plany rozwoju są związane głównie z rynkiem niemieckojęzycznym (Niemcy, Austria, Szwajcaria). I dlatego też w strategii rozwoju stawiamy na benchmark z międzynarodowymi korporacjami. Z tego wynika korzyść dla rodzimych producentów i klientów, którzy mają tu, na miejscu, w Polsce światowej jakości rozwiązania w korzystnej cenie – wyjaśnia Ilona Miziewicz-Groszczyk, dyrektor marketingu Europa Systems.

„Niewątpliwą przewagą konkurencyjną spółki, poza know-how, jest doskonała jakość i innowacyjność produktów, które w niczym nie odbiegają od światowych technologii, ale nie tylko. Myślę, że na naszą korzyść przemawiają także zwinność, elastyczność i sposób podejścia do realizowanych projektów” – dodaje.

W tym kontekście podstawowym składnikiem strategii przedsiębiorstwa jest koncentracja na długofalowej współpracy z kontrahentami. Od początku firma stawia na bliskie i partnerskie relacje. Dzięki temu może się pochwalić lojalnością z ich strony. Potwierdza to fakt, że w portfolio ma ona takie perełki jak firma, dla której wykonano już ponad sto projektów zautomatyzowanego systemu transportu i buforowania kontenerów na terenie całej Europy.

Duże znaczenie ma szeroka oferta spółki, oparta na najnowszych rozwiązaniach technologicznych, dzięki której może ona kierować swoje usługi do wielu różnych branż przemysłu. Praktycznie rzecz biorąc, mogą one znaleźć zastosowanie w każdym zakładzie szukającym optymalizacji produkcji. To dlatego, że w zależności od branży spółka umożliwia automatyzację różnych etapów procesu produkcyjno-magazynowego.

„Dla producentów opon, m.in. fabryki Bridgestone, były to zarówno procesy transportu w obszarze tworzenia produktu, np. green tire, jak i etap inspekcji końcowej. Jeśli chodzi o inne branże, a w szczególności procesy produkcyjne w branży FMCG, która charakteryzuje się dużą zmiennością, to specjalizujemy się w automatyzacji end-of-line, czyli końcówek linii produkcyjnych, gdy produkt wymaga paletyzacji i przetransportowania w optymalny, a także wydajny sposób do magazynu lub klienta końcowego. Tu naszym sztandarowym produktem są w pełni zautomatyzowane systemy transportu ładunków na paletach, które realizowaliśmy między innymi dla marek takich jak Cisowianka, Carlsberg czy Haribo” – mówi dyrektor marketingu Europa Systems.

O dużych możliwościach firmy w zakresie oferowanej technologii świadczy fakt, że jej wyróżnikiem na rynku są zautomatyzowane systemy szyte na miarę. Najlepszym tego przykładem jest oferta w zakresie transportu wewnętrznego ciężkich ładunków, powyżej 1000 kg. W nowoczesnej produkcji – w branżach takich jak przemysł papierniczy, drzewny czy stalowy – nie ma tak naprawdę innej możliwości niż automatyzacja. Zapewnia ona w sposób bezpieczny dla ludzi i jednocześnie wydajny usprawnienie procesów produkcyjno-magazynowych. Dobrym tego przykładem są systemy do przepływu ogromnych bel papieru i folii, mogące być zarówno transportowane, jak i buforowane. Polska spółka zrealizowała ten projekt dla światowego lidera w produkcji etykiet, firmy Avery Dennison, mającej zakłady produkcyjne na terenie całej Europy.

europasystems

Rosnąć szybciej niż rynek

„Doskonale zdajemy sobie sprawę, że postęp technologiczny w automatyzacji jest faktem, dlatego nasi inżynierowie z działu badań i rozwoju cały czas pracują nad doskonaleniem kolejnych elementów systemu, technologii, które przez wiele lat będą działać i ułatwiać pracę naszych klientów. Takimi produktami są m.in. zautomatyzowany system do mycia i suszenia pustych kontenerów termoizolacyjnych – rozwiązanie przeznaczone dla branży FMCG Food oraz retail – opowiada Ilona Miziewicz-Groszczyk i dodaje: – Jedną z wartości zarówno firmy Europa Systems, jak i całej grupy Paged jest customer experience. To klienci, ich potrzeby, wyzwania, a także wiedza ekspercka w szybko zmieniającej się dziedzinie automatyzacji procesów logistycznych powodują, że powstają nowe produkty i rozwiązania. Strategia rozwoju firmy to liczby, które przekładają się na konkretne działania związane z budowaniem tych nowych możliwości. Rozwijamy się technologicznie i produkcyjnie, tworząc m.in. Centrum Badań i Rozwoju”.

Przedsiębiorstwo świadczy w swojej branży kompleksowe usługi: od projektu, poprzez produkcję, po wdrożenie w zakładzie klienta. To ważne, bo na każdym z etapów należy się wykazać dużą elastycznością, tak aby projekt został zakończony w wyznaczonym czasie, zmieścił się w określonym budżecie i przyniósł założone efekty, tym bardziej że na poszczególnych etapach realizacji mogą się pojawić różnego typu problemy, które należy pokonać, i nowe wyzwania.

W związku z tym – w ramach procesu technologicznego związanego z realizacją kolejnych projektów – kadra doświadczonych inżynierów firmy odpowiada za kompleksowy project management, a więc odpowiedni dobór komponentów, technologii przenośników, systemów sterowania, napędów itd. W ten sposób tworzy rozwiązanie specjalnie pod konkretny projekt. Następnie 95% produkcji odbywa się na miejscu, w zakładzie w Żabowie, gdzie layouty zamieniane są w trakcie obróbki mechanicznej w elementy ze stali. Finalnie przeprowadzane są testowe uruchomienia i wprowadzane nowe rozwiązanie systemowe, dopasowane do potrzeb klienta i zgodnie z ustalonym harmonogramem. W razie potrzeby do każdego zrealizowanego projektu firma może dostarczyć dokumentację techniczno-rozruchową, a także świadczyć usługi serwisowe.

„Najważniejsze jest to, że nasze produkty pomagają klientom rozpoczynać kolejny etap rozwoju. A dziś automatyzacja, również dla polskich firm, to element istotny w budowaniu przewagi konkurencyjnej. Z pewnością jest to bardzo widoczne w branży FMCG, gdzie niskie marże przekładają się na poszukiwania optymalizacji kosztów w procesach produkcyjnych. Jednocześnie automatyzacja to również rozwiązanie dzisiejszych problemów ze znalezieniem pracowników, a ten problem dotyka już praktycznie każdej branży. Dlatego jestem przekonana, że rynek dostawców rozwiązań intralogistycznych w kolejnych latach będzie rósł, a my mamy ambitne plany, aby rosnąć szybciej niż rynek – podkreśla Ilona Miziewicz-Groszczyk i podsumowuje: – Z dumą mówimy, że dostarczamy światowej jakości rozwiązania wyprodukowane w Polsce. Traktujemy to jako atut. Posiadamy własne zaplecze produkcyjne w postaci jednego z najnowocześniejszych zakładów w Europie, a także wykwalifikowany zespół już ponad 200 inżynierów, techników i kadry ekspertów do zarządzania projektami. To nie tylko ważne aspekty dla naszych klientów, lecz także podstawowe źródła budowy naszej pozycji rynkowej”.